עמוד:27

שיעור 13 | סאלח, מה השתנה בארץ ישראל ? מטרות השיעור 1 . ללמוד על ישראל כמדינת עלייה / הגירה . 2 . להציג את השינוי שהתרחש בתפרוסת המרחבית בעקבות העליות של שנות החמישים . 3 . להציג את המושגים : פיזור אוכלוסין, עיירות פיתוח / ערים חדשות . 4 . להציג את היעדים העיקריים של עיירות הפיתוח והשיקולים לפריסתן במרחב . 5 . להציג את הדילמה המדינית - חברתית : צורכי המדינה מול זכויות הפרט בהקשר של יישוב הארץ . פעילות פתיחה פותחים במליאה באמצעות הפעילות כוללת קטע ערוך מתוך סדרת הטלוויזיה "סאלח, פה זה ארץ ישראל" . הקטע מציג את השיקולים לפריסת היישובים ולתכנון העיירות וכולל דיון מלווה . הכתבה כתובה כסקירת הסרט – "סאלח, פה זה ארץ ישראל" . קוראים את הכתבה בליווי האפליקציה . היא כוללת מידע הנדרש בתוכנית הלימודים על עיירות הפיתוח והשינויים שעברו עליהן . מאפיינים מרחביים של עיירת פיתוח, שאלון קראתי, הבנתי ! דיון ביניים 1 . מחדדים את המושגים הרלוונטיים : פיזור אוכלוסין, עיירת פיתוח 2 . מציגים את השיקולים להקמת העיירות . 3 . מחדדים את ההשפעה של המרחב הן ברמה הארצית של פיזור היישובים והן ברמה היישובית של מבנה יישובים קבוע ומאפייניו . פעילות קבוצתית מפנים ל הפעילות כוללת בחינה עצמית של הידע בכתבה ועוסקת בחוויה של חיים בעיירת פיתוח . הפעילות כוללת חקר של השינוי שעברה העיר קריית גת – בעבר עיירת פיתוח, והשוואה בין יעדי היישוב בעבר, החזון ויעדיו בהווה ובעתיד . דיון מסכם במליאה יעסוק בשאלה הבאה : כיצד צריכים להכריע מקבלי ההחלטות כאשר על כף המאזניים עומדים מצד אחד, השיקולים של הגנה על גבולות המדינה ופיזור אוכלוסין במרחב ומצד אחר, בחירה חופשית של האזרחים ? לכתבה מצורפת יחידת הערכה . שיעור 14 | השוואה בין שתי עליות מטרות השיעור 1 . להציג את נתוני העלייה הגדולה בשנות התשעים של המאה ה - 20 . 2 . להשוות את המדיניות של פיזור האוכלוסין בין העליות השונות . 3 . להביא בחשבון את השינוי במרחב בעקבות העלייה של שנות התשעים . השיעור ייבנה באופן עצמאי על ידי המורים בהתבסס על קובץ המידע "שתי עליות והשפעתן על המדינה" . 27

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר