|
עמוד:19
דיון ביניים מדגישים – תהליך יצירת מכתש, הניסיונות להשתמש במשאבי הטבע ובחול של המכתש, והשאלה בדבר המתח שבין פיתוח ושימוש במשאבי טבע ובין שימורם . במקרה של המכתש, החול לא התאים ליצירת זכוכית אז השאלה נפתרה, והיום המכתשים הם אתרים לתיירות בלבד . מפנים לקריאה של הסעיף "כיצד התגלה גז טבעי מול חופי הים של ישראל ? " . דיון ביניים מוודאים שהתהליך של יצירת מלכודת גז ברור . כמו כן אפשר להציג בכיתה את הסימולציה של היווצרות מלכודת גז . פעילות קבוצתית מפנים ל יבחרו התלמידים תופעה גאולוגית / גאומורפולוגית אחת מתוך מבחר הסרטונים העומד לרשותם ביחידה . הם יחקרו אותה באמצעות החומרים שמופיעים ביחידה, ובשיטת הג'יקסו יסבירו את התופעה לתלמידי הכיתה . היחידה כוללת סעיפים התואמים מחקר גאולוגי . לכתבה מצורפת יחידת הערכה . שיעור 12 | סוגרים את הים ? מטרות השיעור 1 . היכרות עם הסוגיה המרכזית של רצועת החוף – מאבק בין שימושי קרקע . 2 . היכרות עם תופעות נופיות וסממני פיתוח . 3 . היכרות עם ההשלכות של הפיתוח על הנוף . פעילות הפתיחה פותחים במליאה באמצעות הפעילות כוללת שאלות לדיון . בשילוב האפליקציה . הכתבה כוללת שתי מפות מאוירות . האחת מציגה מצב קוראים את הכתבה היפותטי שבו אין פיתוח במישור החוף, ולצידה מפה מאוירת שכוללת את מרכיבי הפיתוח . המפות כוללות סימונים של מקומות קונקרטיים במבנה של פוסטר . פעילות קראתי, הבנתי ! דיון ביניים 1 . מהן השאלות המרכזיות שעולות מהכתבה ומהמפות המאוירות ? 2 . המאבק בין שימור ופיתוח – "המחיר" שמשלמת הסביבה הטבעית אל מול צורכי הפיתוח ? 3 . מאבק בין גורמי הפיתוח לבין עצמם . מי הם הגורמים הנאבקים על פיסות החוף ? מהם הצרכים של כל אחד מגורמי הפיתוח ? מדוע הוא חייב להיות דווקא על חוף הים ? כיצד מסתדרים עם "השמיכה הקצרה" של חוף שאורכו 190 ק"מ ? מומלץ לנהל דיון פתוח בנושא שיש לו גם השלכות אתיות . פעילות קבוצתית מפנים ל בפעילות יתמקדו התלמידים בקטע חוף אחד וימפו את מרכיבי הפיתוח והשימור שבו וכן את המאבקים סביב שימושי הקרקע . בסיום החקר יציגו את הממצאים בפני הכיתה ויביעו את עמדתם לגבי צדקת המאבקים . מומלץ לערוך השוואה בין קטעי החופים ובין המאבקים השונים המתנהלים בהם . עבודת בית / למידה עצמית - נמלי ים בישראל כהעמקה לפעילות מרכזית לאורך קו החוף . לכתבה מצורפת יחידת הערכה . 19
|
|