עמוד:14

. 9 הצעות לפעילויות תלמידים א . › כתיבת מילון ערבי-עברי ) מסודר › לפי › סדר › האלף-בית › הערבי ( זהו › מילון › כרטיסים / ספרון (› גם › במחשב › . ) בכל › כרטיס › מופיעה › המילה › בערבית › , הפירוש › העברי / תמונה › , ציור ואפיונה › - › פועל › , שם › עצם › , שם › תואר › ומיליות › , המין › - › זכר › או › נקבה › , צורת › הריבוי › והערות › שונות › לגביה , כמו : ›› )› 1 › היא › מילת › שאלה › , ואחריה › השם › יבוא › ביחיד . )› 2 המילה › ››› › אף › פעם › לא › תקבל › ›› › הידיעה . )› 3 ה “ אלף ›“ במילה › ››› › תקבל " › וצלה › . “ רצוי › לרשום › משפט › או › צירוף › שבהם › משולבת › המילה › עם › תרגום לעברית . מומלץ › להוסיף › מילים › למילון › האישי ›› לאחר › לימוד › של › טקסט › או › שניים › . אפשר › ליזום › תחרויות › של › איות , תרגום ›› וכתיבה › על › סמך › המילים › שבמילוני › התלמידים . ב . › עבודת העשרה תרבותית במהלך › השנה › התלמידים (› ביחידים › או › בזוגות ›) מקבלים › מהמורה › מושג › הקשור › לשפה › הערבית › או › לתרבותה , והם › נדרשים › להכין › עבודה › מצומצמת › בהיקפה › ולהציגה › בכיתה › . אפשר › להיעזר › במושגים › ובנושאים המופיעים › בספר › כמו › : הנביא › מוחמד › , העלייה › לרגל › למכה › , התפילה › באסלאם › , הכנסת › אורחים › , הפירמידות , המטבח › הערבי › , מוסיקה › ערבית › , עיתונות › ערבית › וכדומה › . התלמידים › יכולים › להעלות › רעיונות › משלהם לעבודה › שתביא › לידי › ביטוי › את › הידע › הלשוני-חברתי-תרבותי › שרכשו › . העבודה › יכולה › להיות › משחק לימודי › , תצוגת › תמונות › עם › כותרות (› מצגת › , ) מערכון › , הרצאה › . עם › השלמת › העבודה (› בהדרכת › המורה ›) היא תוצג › בפני › הכיתה › ותימסר › למורה › . בסוף › השנה › אפשר › להציג › בבית › הספר › תערוכה › של › עבודות › התלמידים ולהציגן › בפני › הורים › ואורחים › . עבודות › מצטיינות › יכולות › גם › להתפרסם › בעיתון › בית › הספר › ולזכות › בפרס . מטרת › המשחק › היא › לגרום › לתלמידים › לשמוע › ולומר › את › שמות › האותיות › פעמים › רבות › , לתרגל › צלילים וללמוד › את › סדר › האלפבית › הערבי › כהכנה › לשימוש › עתידי › במילון › ערבי-עברי › . עם › התבססותה › של › הכתיבה הטכנית › והתרחבות › אוצר › המילים › יעבור › המיקוד › בהדרגה › אל › הכתיבה › היצירתית › : כתיבה › של › צירופים , משפטים › ושיח › קצר . . 7 הצעה לתרגול שיחה תלמידים › עומדים › בשתי › שורות › זה › מול › זה (› בכיתה › או › במסדרון › או › בחצר ›) ומתחילים › לשוחח › בנושא › מסוים . כאשר › המורה › נותן › סימן › , הילד › שבסוף › השורה › הראשונה › עובר › לתחילתה › , והתלמידים › מתחילים › את › השיחה מחדש › עם › התלמיד › האחר › שנמצא › מולם › . כיוון › שבכיתה › יש › בנים › ובנות › יתרגלו › התלמידים › שימוש › בצורות › זכר ונקבה › . מאזינים › לשיחות › התלמידים › ומתקנים › בעת › הצורך . בדרך › זו › התלמידים › זזים › , קמים › , עומדים › ולא › יושבים › במהלך › כל › השיעור › . בסוף › התרגיל › אפשר › להזמין › זוג (› או כמה › זוגות ›) תלמידים › שישוחחו › לפני › כל › הכיתה . . 8 חזרה ותרגול באמצעות משחקים מדי › כמה › שיעורים › רצוי › לחזור › על › החומר › הנלמד › . אחת › הדרכים › לעשות › זאת › היא › באמצעות › משחקים › . קיים פער ניכר בין הבנת הכלל לבין יישומו › . המשחק › יכול › לסייע › בסגירת › פער › זה › ובתרגול › השימוש › בשפה › בעל-פה ובכתב › . באמצעות › המשחק › חוזרים › התלמידים › על › מילים › ומבנים › לשוניים › פעמים › רבות › מבלי › שיחושו › שהם עושים › זאת › ומתרגלים › . מטרתם › היא › להצליח › , לנצח › . לימוד › השפה › , על › כן › , הופך › להיות › בלתי › מודע › . הרכישה תופסת › את › מקומה › של › הלמידה › הפורמלית › . רצוי › שהלומדים › עצמם › , בקבוצות › קטנות › ובהדרכת › המורה › , יכינו משחקים › שונים › : תשבצים › , שעשועי › לשון › , בינגו › , משחקי › זיכרון › , משחקי › חשבון › , חפשו › את › המטמון › , מדרש תמונה › , פנטומימה (› תלמיד › מציג › צירוף › או › פתגם › בפנטומימה › . המילים › מוצגות › בזו › אחר › זו › ובנפרד › . התלמידים הצופים › מתבקשים › לזהות › את › הצירוף › או › הפתגם . )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר