עמוד:13

. 6 הצעות לתרגול נוסף של הכתיבה א . › כותבים › אותיות › שונות › על › הלוח › ותלמיד › , המוזמן › ללוח › או › ממקום › שבתו › בכיתה › , נדרש › לזהותן . ב . › אומרים › אות › מסוימת › ומזמינים › תלמיד › לכתוב › אותה › על › הלוח › . שאר › התלמידים › כותבים › במחברות . ג . › כותבים › מילה › על › הלוח › ותלמיד › שנשאל › אומר › כמה › אותיות › יש › במילה . ד . › כותבים › מילה › על › הלוח › ותלמיד › נדרש › לענות › על › שאלות › , כמו : . › 1 מהי › האות › השלישית › במילה ? . › 2 איזו › אות › מופיעה › אחרי › האות " › כּ אף ?“ ה . › כותבים › מילה › ותלמיד › נדרש › לכתוב › את › אותיותיה › בנפרד . ו . › כותבים › אותיות › נפרדות › על › הלוח › ותלמיד › נדרש › לחברן › למילה . ז . › משמיעים › מילה › ומציינים › את › מספר › האותיות › בה › ומבקשים › מתלמיד › לכתוב › אותה › על › הלוח › . שאר התלמידים › כותבים › במחברות . ח . › מראים › לתלמידים › מילה › מודפסת › על › גבי › כרטיס › והתלמיד › נדרש › לכתוב › אותה › על › הלוח › . שאר › התלמידים כותבים › במחברות . ט . › האותיות › - › חזרה / סיכום לאחר › שנסתיים › לימוד › האותיות (› סוף › פרק ›) 5 › מוצע › לשחק › במשחק › זיכרון › . אומרים › רצפים › שונים › של אותיות › על › פי › סדר › האלפבית › , והתלמידים › מתבקשים › לחזור › עליהם › כל › אחד › בתורו › ובכל › פעם › מן › ההתחלה . תלמיד › שטועה › פעמיים › עוזב › את › המשחק › . מנצח › מי › שמצליח › לומר › את › כל › האותיות . הרצפים › › ›› › › › › › › › › › › › › › › › › › › › › › › › › › › : צלילי › השפה › הערבית › בהשוואה › לצלילי › השפה › העברית (› התשובה › : בערבית › יש › צלילים › הדומים › לצלילים › של השפה › העברית . ) עתה › אפשר › לבקש › להאזין › שנית › למילה › הראשונה › ולמילה › השנייה › ולומר › כמה › צלילים › יש › בכל › מילה (› התשובה : במילה › הראשונה › יש › שלושה › צלילים › , שלוש › אותיות › , ובמילה › השנייה › יש › ארבעה › צלילים › , ארבע › אותיות . ) כותבים › על › הלוח › את › הצירוף › ››››››››› ›››› › ואומרים › שבמילה › הראשונה › יש › שלוש › אותיות › ומבקשים › מהם להאזין › למילה › ולומר › את › מסקנתם (› תשובה › : שומעים › רק › שני › צלילים › וזה › אומר › שיש › אותיות › שאינן › נהגות , כמו › אותיות › נחות › בעברית . ) תהליך › דומה › עושים › לגבי › המילה › השנייה › - › אומרים › שבמילה › השנייה › יש › שש › אותיות › . התלמידים › יתבקשו לשמוע › את › הצירוף › כולו › ולהגיד › את › מסקנתם (› תשובה › : במילה › השנייה › שומעים › רק › ארבעה › צלילים › , שתי אותיות › אינן › נשמעות › . ) התלמידים › יכולים › גם › לציין › ששתי › המילים › נשמעות › ברצף › אחד › , כאילו › היו › מילה › אחת . אם › התלמידים › בעצמם › אינם › מגיעים › לכך › אפשר › להנחותם › לכיוון › זה . אחר › כך › אפשר › לכתוב › על › הלוח › את › המילה › ›››››› › לבקש › מהתלמידים › להאזין › ולשאול › : האם › יש › במילה › הזאת צליל › שחוזר › על › עצמו (›? תשובה › : הצליל /› מ )/ שאלות › נוספות › שאפשר › לשאול : היכן › צלילים › אלה › ממוקמים (›? תשובה › : בהתחלה › ובסוף ( התבוננו › בצורת › האות › , מהי › מסקנתכם (›? תשובה › : צורת › הכתיבה › של › האות › בתחילת › מילה › שונה › מצורת כתיבתה › בסוף › מילה ) . אפשר › להציג › משפט › קצר › בדפוס › ובכתב › יד › ולשאול › את › התלמידים › לגבי › מסקנתם › . אפשר › להשתמש › בדוגמה המצויה › בספר › בפרק › , 1 › עמ (› 7 › ' תשובה › : יש › הבדל › בין › צורת › הדפוס › לצורת › כתב › היד › , כמו › בעברית . ) שאלות › ותשובות › מן › הסוג › הזה › יכולות › לפתח › את › החשיבה › של › התלמידים › , להגביר › את › העניין › וההנאה › בלימוד השפה › ולהצביע › על › הדמיון › שבין › העברית › לערבית › . מטרה › חשובה › אחרת › היא › להראות › לתלמידים › שהם › יכולים להיות › לומדים › עצמאיים › אם › רק › יהיו › ערניים › , מרוכזים › וישאלו › את › השאלות › הנכונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר