|
עמוד:59
א . אילו פרשנים ופוסקים אתם מכירים ? ב . אילו יצירות תורניות מוכרות לכם מימי הביניים ? ג . ביחס ליצירות שהם למדו במקצעות אחרים - מה מייחד את היצירה ? סדנה בקשו מהתלמידים לקרוא את ההקדמות של הפרשנים למקרא בעמ' 105 כיצד הגדירו הפרשנים את מטרת כתיבתם ? האם היו לפרשנות מטרות נוספות ? בעמ' 109 דוגמ ה לפרוש של רס"ג , שעניינו פולמוס עם הקראים . קראו את הפירוש עם התלמידים , מה הייתה מטרתו של רס"ג בפירוש ? נושאים לדיון : . 1 פרשנות המקרא הימי ביניימית ומגמותיה תכנית הלימודים מבקשת ליצור זיקה בין תחומי הדעת השונים שלומד התלמיד בחמ"ד . גישה זו היא חלק מהמגמה להרחיב את תחומי לימוד ההיסטוריה ולכלול בו גם היסטוריה חברתית ותרבותית . התלמידים מכירים את פרשני המקרא משיעורי תנ"ך . בפרק זה הם נחשפים לקריאה היסטורית של הפירו שים . גישה זו יכולה לעורר התנגדות אצל חלק מהתלמידים . אפשר לדון עם התמידים בחשיבות שבהבנת הרקע ליצירה הדתית– תורנית . כדאי לעיין בנושא זה במאמרים הבאים : שלוסברג , אליעזר , השפעות אסלאמיות על פרשנות המקרא של ימי- הביניים , מחניים 1 ) תשנב ( 135 - 92 נבו יהושפט , רעיונות היסטוריוזופיים בפירוש רמב"ן לתורה טויטו אלעזר , פשט ופולמוס אנטי- נוצרי בפירוש הרשב"ם . 2 היצירה היהודית כמענה ל אתגרי הקיום היהודי בימי הביניים
|
|