|
עמוד:11
הצו המדיולני , 010 לסה"נ כאשר אנו , קונסטנטינוס ] הקיסר ששלט באותו זמן על החלק המערבי של האימפריה הרומית [ וליקינוס ] הקיסר ששלט על החלק המזרחי של האימפריה הרומית [ , ] ... [ נפגשנו במילנו כדי לדון במצבה ובטחונה של האימפריה , החלטנו שמכל הדברים המועילים לבני האדם , עבודת האל צריכה לעמוד ברא ש מעיינינו כך שנוצרים וכל האחרים יהיו חופשיים להאמין בכל דת בה יבחרו , ושהאל השוכן במרומים יטה חסד לנו ולכל החיים תחת שלטוננו . לכן חשבנו שמן הראוי לשים לנו למטרה שסובלנות מוחלטת לא תימנע מאיש , בין אם בחר בפולחן הנוצרי ובין אם בחר בכל דת אחרת ] ... [ לאור כל זאת ] ... [ אנו מכריזים שכל הבוחר בדת זו ] בנצרות [ יהיה רשאי לקיימה , ללא כל מעצור ומכשול , וללא הפרעה או הטרדה ] ... [ באותה עת , כל האחרים רשאים לקיים את דתם בחופשיות וללא הגבלות , שהרי החופש לכל אדם לעבוד את האלוהים בדרכו , עולה בקנה אחד עם סדר השלטון הטוב ועם השלום של זמננו . ) מנשה סופיה , הכנסייה הקתולית בימי הביניים : אידיאולוגיה ופוליטיקה , א , האוניברסיטה הפתוחה , תשס"ו , עמ' ) 03–99 . 1 מהו המעמד החדש שניתן לנצרות בצו המדיולני ? האם הוא מעניק לה יתרון על דתות אחרות ? . 2 כיצד הקיסרים מנמקים את מתן הצו ? מה אפשר ללמוד מהנימוקים על תפיסת עולמם הדתית של הקיסרים ? הרחבה למורה / 2 מראשית הנצרות הייתה הכנסייה מערכת נפרדת שפעלה במקביל לשלטון החילוני . בספר הלימוד בעמ' 10 מופיע תיאור היחסים בין שתי המערכות . לפי גלסיוס הראשון היחסים ביניהן הן כשתי חר בות שכל אחת מהן קיימת ברצונו של האל ולכל אחת מהן הסמכויות המיוחדות לה . לפי גלסיוס , על כוהני הדת לציית לשלטון החילוני בכל הנוגע לסדר הציבורי , ועל השליט החילוני
|
|