עמוד:31

קבוצה - 4 הים התיכון כנתיב תחבורה ד . הים התיכון כנתיב תחבורה מאז ומתמיד היה הים התיכון נתיב שיט , והעמים והתרבויות שצמחו סביבו העבירו ביניהם סחורות שונות דרך הים . לפני אלפי שנים היו כלי השיט קטנים ופגיעים ויכלו לשוט רק למרחקים קצרים ובטוחים - בין מפרץ מוגן אחד למפרץ קרוב אליו , וגם זה רק במזג אוויר נוח . במשך השנים התפתחו כלי השיט , והספינות הגדולות והחזקות שנבנו יכלו לשוט למרחקים גדולים כמעט בכל עונות השנה . עם התפתחות כלי השיט התפתחה גם התחבורה היבשתית באמצעות כבישים ומסילות רכבת , וכיום סחורות מגיעות גם ליישובים ולאזורים המצויים הרחק מן הנמלים שבהם עגנו האוניות . חפירתה של תעלת סואץ , שנשלמה בשנת 1869 ( לפני 140-כ שנה , ( הגבירה עוד יותר את חשיבותו של הים התיכון . התעלה מקצרת מאוד את הדרך בין מדינות אירופה ואמריקה למדינות אסיה ואפריקה המזרחית , והופכת את המסע בין היבשות לזול יותר ולמסוכן פחות . במפה שבעמוד הבא תוכלו לראות עד כמה התקצרה הדרך בין חלקי העולם השונים בזכות תעלת סואץ . הים התיכון מהווה נתיב תחבורה למיליוני התושבים במדינות שמסביב לים התיכון , ולמיליונים רבים נוספים החיים סביב הים השחור המחובר אליו . בזכות תעלת סואץ הוא מהווה גם נתיב שיט להעברת סחורות בין חלקי עולם רבים : אירופה מייבאת חומרים רבים שמקורם במזרח , וביניהם נפט , המצוי בעיקר במפרץ הפרסי . היא גם מייצאת למזרח מיגוון ממוצרי התעשייה שלה : מכונות , מכוניות , מטוסים , כלי עבודה , מכשירי חשמל ואלקטרוניקה ומכשירים אחרים , אריגים , בגדים ושאר סחורות מעובדות . כמות הסחורות והמוצרים בעולם גדלה לממדים עצומים , וחלק גדול מהם עובר דרך הים התיכון ותעלת סואץ . שתי מכליות נפט , האחת טורקית והשנייה ספרדית , עוגנות בנמל טורקי לחופי הים התיכון וממלאות את מכליהן בנפט שהגיע בצינורות מעיראק

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר