עמוד:4

הטקסט שנבחר ליחידה זאת נלקח מתוך ספר גאוגרפיה לכיתה ה " מסביב לים התיכון" ( הוצאת מטח , . ( 2005 הפרק המטופל כאן הוא פרק הכלכלה , אחד הפרקים המורכבים בספר . הפרק כולל מידע רב , בחלקו יש מונחים מופשטים , הרחוקים מעולמם של התלמידים , כמו : כלכלה , תעשייה , תחבורה , תיירות . הפרק מכיל הרבה מופעים של הכללה ופירוט , ופירוק והבנה שלהם יוצרים את המשמעות של הנושאים הנלמדים בפרק הזה . הכללה כפעולת חשיבה הכללה מתרחשת כאשר אדם קושר בין דברים ( תופעות ומושגים ) על בסיס היבט אחד משותף לפחות , תוך כדי התעלמות מהיבטים ייחודיים של הדברים המוכללים . ככל שהדברים מופשטים יותר , ההכללה קשה יותר . תלמידים שאינם מאומנים בהכללה נוטים להכליל תופעות בלי להבחין בהבדלים הדקים שביניהן ( לפי : כהן אברהם , פיתוח חשיבה של התלמיד בשיעור , הוצאת נועם , תל-אביב , . ( 1991 הכללה היא פעולת חשיבה בסיסית שאנו נעזרים בה בכל יום , לעתים בלי לתת את הדעת על כך . יחד עם זאת , היא מהווה אבן יסוד בכל חשיבה מדעית או פילוסופית . הידע האנושי מתקדם בסיוע מערכות בלתי פוסקות של פעולות הכללה ומיון . הכללה ומיון הן שתי פעולות הפוכות ומשלימות , שמאפשרות לנו לארגן פריטי מידע ע"י הבחנה בינם לבין פריטי מידע אחרים ( מיון , ( או ע"י שיוך של פריטי מידע לקטגוריה משותפת ( הכללה . ( כשאנחנו קוראים טקסט אנחנו מזהים בו הכללות מוצהרות ומפורשות , אבל גם יוצרים במהלך הקריאה הכללות משלנו , הנסמכות על פריטי מידע בטקסט . במקרה כזה אפשר לומר שההכללה שיצרנו היא בגדר מסקנה . אפשר להבחין במצבי הכללה שונים בטקסט . בחלקם הפירוט או ההסבר מובאים לצד ההכללה ( לפניה או בעקבותיה , ( ובחלקם הדוגמות או הפירוט היוצרים את ההכללה מפוזרים בטקסט , ועל הקורא מוטל ' ללקט' אותם ולקשור אותם אל ההכללה . פעולת ההכללה מסייעת לחזק את כישורי ההבחנה : עצם ההתעסקות בצד השווה בין עצמים , אישים , תופעות או מצבים , גורמת מאליה גם להתמקדות בהבדלים שבין אותם עצמים . כך גם לגבי כישורי ההשוואה : ההשוואה היא " תולדה" של ההכללה . במעשה ההכללה התלמיד מחפש את המשותף על ידי השוואה ( לפי דוח פיזה 2009 עמוד . ( 9 במסמך של משרד החינוך ( המזכירות הפדגוגית ) מוזכרת הכללה כפעולת חשיבה המהווה מרכיב חשוב במספר רב של אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה , כמו השוואה , מיזוג , הסקה , זיהוי רכיבים וקשרים . כך , לדוגמה , מוסבר כי המטרה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר