|
עמוד:344
במשפטים שלעיל החלקים הכוללים מקושרים בעזרת ו' החיבור או ללא מילת קישור כלל . בקשר של הוספה זהו המצב הנפוץ ביותר : ו' חיבור באה לפני החלק האחרון של החלקים הכוללים . כשאין כל מילת קישור , ניתן להוסיף את ו ' החיבור , כדי לבדוק אם החלקים הם חלקים כוללים , ( גדי ורותי ואילנה . ( ... תוספת כזאת טובה רק לשם בדיקה , ואין היא מקובלת בשימוש הרגיל בשפה . הוספת ו ' החיבור אפשרית רק כאשר החלקים באמת מקבילים זה לזה , כלומר - כשהם ממלאים תפקיד זהה ומתקשרים לאותו החלק במשפט . במשפט 3 ובמשפט 6 יש שתי קבוצות של חלקים כוללים - כל קבוצה מתקשרת לחלק משפט אחר , ואי אפשר לשים בין שתיהן את ו ' החיבור . במשפט : 3 בפקק הארוך תקועים אוטובוסים , מכוניות פרטיות , אופנועים ומשאיות * וקטנות וגדולות . החלקים הכוללים ( המקבילים ) אינם חייבים לבוא ברצף במשפט , לפעמים הם מופרדים ורחוקים זה מזה , כמו הנשואים ( סקר , ציין ) במשפט . 6 בשני המשפטים האחרונים הנשואים הם החלקים הכוללים . נשואים כוללים הם המקרה היחיד , שיש בו יותר מנשוא אחד במשפט פשוט . מדובר במשפט יסודי אחד , כי כל הנשואים האלה מתייחסים לאותו החלק במשפט , למשל הנשואים נסעו , צפרו וחרקו מתייחסים להמכוניות . אבל יש הרואים במקרים כאלה ( של נשואים כוללים ) משפט בעל כמה איברים , כלומר משפט מאוחה ( ראו בסעיף הבא . ( ו' החיבור מציינת קשר של הוספה . אך יש שהחלקים הכוללים מתקשרים בקשר לוגי אחר , למשל - קשר של ניגוד , כגון במשפט 4 לא למדנו היום מתמטיקה אלא פיסיקה . הביטוי לא ... אלא מסמן את הניגוד . הקישור בין החלקים הכוללים עשוי לבטא יחסים לוגיים שונים ובהתאם לכך הוא מסומן במילות קישור שונות . סוגי הקשרים ומילות הקישור הם : מילות קישור של איחוי - משפט כולל ריבוי והוספה : ו ,... גם , אף , אפילו , לרבות , גם ... וגם , הן ... והן , לבד מ ,... נוסף על ... ניגוד : ולא ,... אבל לא ,... אך לא ,... אין ... אלא , לא ... כי אם צמצום : פרט ל ,... חוץ מ ,... למעט , להוציא , בלתי אם בררה : או , או ... או פיסוק : בין החלקים הכוללים יבוא פסיק , אך לא לפני החלק שיש ו' החיבור בראשו . ב 3 . משפט מאוחה אם במשפט יש שני נשואים או יותר , כלומר יש בו שתי פסוקיות או יותר , והם מקושרים זה לזה בקשר של איחוי זהו משפט מאוחה , שנקרא גם "משפט מחובר . " הפסוקיות במשפט המאוחה נקראות גם איברים . הקבלות בסקסט , ראו עמ' . 48 נשוא כולל בשירו סיפור , ראו עמ' . 74 משפ 0 מאוחה
|
|