עמוד:284

חקלאות עירונית בחיפוש אחר מקורות פרנסה , הולכת ומתרחבת תופעת החקלאות העירונית . * המהגרים הכפריים , שאינם מוצאים תעסוקה מתאימה , מאתרים מרחבים פנויים בעיר ומגדלים בהם מזון לקיום עצמי ולמכירת העודפים . הרשויות העירוניות התנגדו בדרך כלל לתופעה זו מכמה סיבות : החקלאות הלא פורמלית גורמת לזיהום קרקע , מים ואוויר בסביבה העירונית , החזקת בעלי חיים בצפיפות העירונית יש בה משום סיכון תברואתי , ויש גם חשש שהמגדלים יבקשו לעצמם חזקה על הקרקע . אולם רשויות רבות נאלצות להיכנע לתופעה , מאחר שאינן מסוגלות לספק מקורות פרנסה אחרים לתושביהן . לאחרונה הולכת ומשתנה הגישה ביחס לחקלאות העירונית , וגופים שונים בעולם ( כולל האו"ם ) פועלים להרחבתה , מאחר שהם מכירים ביתרונותיה : יש בה משום מקור מזון לתושבים העניים של העיר ולעיתים גם מקור פרנסה , ניתן למכור את העודפים המתקבלים מן החקלאות העירונית או להחליפם במוצרים אחרים ; היא מאפשרת לשלב אוכלוסיות מוחלשות כדוגמת נשים , קשישים ויתומים במעגל העבודה ; בנוסף , לחקלאות העירונית יש תרומה לאקולוגיה העירונית - השטחים הירוקים תורמים לאיכות האוויר בעיר , למראה ירוק יותר של העיר , ומאפשרים למחזר פסולת אורגנית ושפכים הנוצרים בעיר , שאלמלא השתמשו בהם היה צורך לפנותם מן העיר . כדי לצמצם את הנזקים שבקיום החקלאות העירונית , הגופים השונים נרתמים להפוך אותה לפעילות כלכלית פורמלית , מתוכננת ומוסדרת . וכך אפשר לראות כיום את החקלאות העירונית כחלק מהנוף בערים רבות : סביב מוסדות ציבור , בצידי הדרכים , לגדות נהרות , בחצרות בתי ספר , בצמיגים , בשקים ובקופסאות . עמותות שונות מסייעות לחלק את השטח לחלקות אישיות , להפוך אשפה אורגנית לדשן ולהדריך את התושבים , ובעיקר את הנשים הצמודות לבית , שיש בכוחן לתרום בצורה זו לכלכלת המשפחה . פיגור בפיתוח תשתיות ושירותים ציבוריים צמיחתן המהירה של ערי הענק במדינות הפחות-מפותחות מתרחשת ללא תכנון מוקדם . הגידול המהיר יוצר עומס רב על התשתיות הקיימות , וכיוון שבידי הרשויות מצויים משאבים מעטים בלבד לבניית תשתיות ושירותים נוספים , הן אינן מצליחות להשיג את קצב העיור . כך נוצרות בערים אלה תשתיות ירודות של תחבורה , ביוב , מים ודיור . תנאי החיים בערי הענק מזכירים במידה רבה את תנאי החיים ששררו בערי התעשייה , שצצו בעקבות המהפכה התעשייתית . מערכות תחבורה עמוסות ולקויות בעיות תחבורה מאפיינות את מרבית הערים בעולם , ואולם בערי הענק במדינות הפחות-מפותחות , הסובלות מעיור יתר , עומס התנועה קשה במיוחד . מהירות הנסיעה הממוצעת במרכז הערים בבנגקוק , מנילה , מקסיקו סיטי ושנגחאי היא פחות מ10- ק"מ לשעה . רמת המינוע במדינות אלו עלתה מאוד ( בין השנים 1990-1950 עלה מספר כלי הרכב במדינות הפחות-מפותחות מ53- מיליון ל400- מיליון , ( ואולם פיתוח הכבישים בערים הגדולות אינו עומד בקצב הגידול המהיר במספר כלי הרכב . אף על פי שבמדינות כמו הפיליפינים , מלזיה ואינדונסיה רמת המינוע נמוכה , בערי הבירה שלהן רמת המינוע גבוהה בהרבה , ונוצרות שם בעיות קשות של עומס תנועה . חקלאות עירונית - ביצוע פעולות חקלאיות במרחב העירוני , על פי רוב לצרכי פרנסה או אספקת מזון ולעתים לשם בילוי והנאה . חקלאות עירונית בסרי לנקה

ישראל. משרד החינוך, התרבות והספורט. המינהל הפדגוגי. האגף לתוכניות לימודים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר