|
עמוד:142
ג . היועץ המשפטי לממשלה היועץ המשפטי לממשלה נושא תפקיד מרכזי ורב השפעה במדינה . תפקידיו ה . 1 : 0 ייעוץ משפטי לממשלה : בתפקידו זה הוא מגיש ייעוץ משפטי לממשלה , למשרדי הממשלה השונים , לרשויות המקומיות , לחברי הכנסת ולוועדות הכנסת , המבקשים ממנו ייעוץ בנושאים משפטיים . פעמים רבות זקוקים אנשי הרשות המבצעת להנחיות משפטיות במסגרת פעולותיהם , והם פונים אל היועץ לקבלת חוות דעתו . מקובל לראות בחוות דעת זאת את הפירוש המוסמך של הוראות החוק בנוגע לרשות המבצעת . למעשה הוא משמש בתפקידו זה כיועץ המשפטי של המדינה . . 2 ייצוג הממשלה בבתי המשפט : במקרים שבהם מוגשת לבג " ץ עתירה נגד הממשלה או נגד שר בממשלה , הממשלה או השר פונים אל היועץ המשפטי בבקשה לייצג אותם בבית המשפט . בתחום זה יש ליועץ המשפטי לממשלה שיקול דעת עצמאי-מקצועי , ואם הוא סבור שפעולות הממשלה או החלטותיה מנוגדות לחוק הוא עשוי לסרב לבקשתה לייצג אותה בפני בג " ץ . במקרה מפורסם אחד - פרשת קו - 300 סירב היועץ המשפטי יצחק זמיר להגן על עמדת הממשלה , משום שהממשלה ביקשה למנוע חקירה בנושא שלדעת היועץ היה ראוי לחקור אותו . ( ראו הרחבה ( . . 3 ממונה על התביעה הכללית : היועץ המשפטי לממשלה הוא למעשה הממונה מטעם הציבור על שמירת החוק במדינה , ובכלל זה שמירת החוק על ידי הממשלה עצמה . בתפקידו כממונה על התביעה הכללית בסמכותו להורות על העמדה לדין , לעכב הליכים במשפט פלילי ולהורות לעצור אדם לתקופה של למעלה מ30- יום . בסמכותו זו הוא מפעיל את שיקול דעתו המקצועי כמשפטן . במסגרת תפקידו זה רשאי היועץ למנוע העמדה לדין של אנשים במקרים שבהם אין לדעתו אינטרס ציבורי בכך . חשיבות מיוחדת יש להחלטותיו של היועץ המשפטי לממשלה במקרים שבהם מדובר בכתב אישום נגד אישיות פוליטית או ציבורית שנחקרה או שנחשדה בעברה על ידי המשטרה והפרקליטות . . 4 ייעוץ לגבי הצעות חוק : היועץ המשפטי לממשלה מוסר את חוות דעתו לגבי הצעות חוק ממשלתיות המוגשות לכנסת , וכן הוא יועץ לוועדות הכנסת בענייני חקיקה . . 5 טיפול בהסרת חסינותו של חבר כנסת : על פי החוק , היועץ המשפטי לממשלה רשאי לבקש מוועדת הכנסת את הסרת חסינותו של חבר כנסת . להרחנח . העניין - נציב תלונות הציבור אינו מטפל בפניות על סדרי השירות בצה"ל , תנאי השירות , משמעת החיילים בצבא , בסדיר או במילואים וכן אינו מטפל בתלונות שוטרים וסוהרים . תלונות אלו מטופלות על ידי נציב קבילות החיילים בצה"ל ועל ידי נציבי קבילות השוטרים והסוחרים , להיחגר הענ 1 " אסון צאלים בשנת , 1992 במהלך תרגיל שערך צה"ל בצאלים נהרגו 5 לוחמי סיירת מטכ"ל ועוד 6 לוחמים נפגעו מפגיעת טיל ששוגר בטעות . הרטטכ"ל דאז , אהוד ברק , סגנו , אמנון ליפקין שחק וקצינים בכירים נוספים , היו נוכחים במקום ועקבו אחר התרגיל . מיד לאחר האסון מינה הרמטכ"ל ועדת חקירה וכן התנהלה חקירת מצ " ח ( משטרה צבאית חוקרת . ( שני קצינים הועמדו לדין , הורשעו והוענשו . בשנת 1995 נמתחה ביקורת על מינויו של אהוד ברק לשר בטענה שלא הגיש עזרה לנפגעים . ברק דחה את ההאשמות נגדו . בעקבות זאת פנתה הוועדה לביקורת המדינה למבקרת המדינה , מרים בן פורת , לבדוק את הנושא . המבקרת החליטה לא לבדוק את התנהגותו של ברק . בשנת 1999 פורסם דו " ח מסכם על האסון על ידי מבקר המדינה . ב . נציב תלונות הציבור במדינת רווחה מודרנית גדלה המעורבות של השלטון בחיי הפרט . האזרח נזקק לשירותים רבים שהמדינה מספקת , כמו שירותי חינוך , בריאות , רווחה ושיכון , ולכן מתחזקת הזיקה בין האזרח לבין המינהל הציבורי ומתרבות נקודות החיכוך בינו לבין השלטון . כתוצאה מכך גדל הצורך למוסד רשמי שיגן על האזרח מפני פגיעה מצד הביורוקרטיה ויעזור לו למצוא דרכו לקבלת שירות מן המוסדות . בשנת 1971 החליטה הכנסת על הקמת מוסד נציבות תלונות הציבור והטילה על מבקר המדינה גם את תפקיד נציב תלונות הציבור . בשונה מתפקיד מבקר המדינה , אין הנציב עוסק בביקורת של מערכות שלמות אלא רק בתלונה של אזרח בודד . אדם שנפגע ממעשה או ממחדל של אחד מן הגופים המבוקרים על ידי מבקר המדינה , רשאי להתלונן בפני נציב תלונות הציבור . התלונות הן על מעשה שנעשה בניגוד לחוק , בלי סמכות חוקית , בניגוד לכללי המינהל התקין , מתוך נוקשות יתר או אי צדק בולט . אין מתלוננים בפני נציב תלונות הציבור על עניין שנידון באותו זמן בבית המשפט , או עניין שבית המשפט פסק בו . גם חבר כנסת יכול להתלונן על מעשה שפגע באזרח . מרבית הפניות אל הנציב הן בנושאים של שירות לאזרח . במקרים מסוימים מתריע עובד של מוסד ציבורי על שחיתות או על ליקויים באותו מוסד . במקרים אלה הוא מוגן על ידי הנציב , כדי שלא יירתע מתלונה ולא ייפגע כתוצאה מתלונתו . מדי שנה מוגשות אלפי תלונות לנציב וכשליש מהן נמצאות מוצדקות .
|
|