עמוד:141

ביצר נבחר מבקר המרינה ! מבקר המדינה נבחר על ידי הכנסת בישיבה מיוחדת שזומנה לשס כך . ההצבעה על בחירתו היא חשאית . בדומה לבחירת נשיא המדינה , דרוש רוב של 61 חברי כנסת לבחירת מועמד למשרת מבקר המדינה . אם אף מועמד לא זכה ברוב זה , נערכת בחירה נוספת . אם גם בסיבוב ההצבעה השני לא זכה מועמד כלשהו - ממשיכים להצביע , ובסיבוב השלישי נבחר המועמד בעל מספר הקולות הגדול ביותר ( רוב רגיל . ( בכל סיבוב , המשתתף שזכה במספר הקולות הקטן ביותר אינו משתתף בסיבוב הבחירה הבא . מהי תקופת בהתתו של המבקר ! תקופת כהונה בת 7 שנים . כיצר מבטיח החוק את עצמאותו ואת אי תלותו של מבקר המרינה ! בגלל אופי התפקיד , קיים חשש שיופעלו על המבקר לחצים להימנע מביקורת של גופים ואישים . ' חוק יסוד : מבקר המדינה ' מבטיח את עצמאותו של המבקר , את שחרורו מלחצים סביב ביקורתו ואת אי תלותו ברשויות השלטון , באמצעים הבאים . 1-. אחריות המבקר : לפי החוק , המבקר אחראי רק לפני הכנסת ואינו תלוי בממשלה . . 2 משכורתו : המשכורת קבועה בחוק או נקבעת על ידי הכנסת , ואי אפשר להשתמש בה כאמצעי ללחץ עליו . . 3 תקציב משרדו : תקציב משרד המבקר נקבע לפי הצעתו על ידי ועדת הכספים של הכנסת , ואין עליו חובה להגישו לאישור משרד האוצר , שהוא אחד הגורמים הנתונים לביקורתו . כך אין המבקר תלוי במימון הוצאות משרדו בתקציב ממשלתי ואין חשש שייעשה שימוש בתקציב כדי להפעיל עליו לחץ להימנע מחקירה . התקציב מאושר בנפרד מתקציב המדינה בידי ועדת הכספים של הכנסת . תהליך בחירתו : הבחירה היא , כאמור , בהצבעה חשאית וברוב מוחלט . דרישות אלה מצמצמות את הסכנה שבחירתו תהיה מושפעת משיקולים פוליטיים ומבטיחה שחלק נכבד מחברי הכנסת יתמכו בו . הפסקת כהונתו : כהונת המבקר , המסתיימת בתום תקופת הכהונה , 7 שנים - מסתיימת בהתפטרותו או בפטירתו או בהעברתו מתפקידו . להעברת המבקר מתפקידו , החוק דורש החלטה של מליאת הכנסת ברוב מיוחס גדול של שני שלישים מן המצביעים . החוק דורש רוב גדול מיוחד מחשש הפעלת לחץ פוליטי על המבקר להימנע מביקורת . איסור פעילות פוליטית : אסורה עליו פעילות פוליטית , חברות בכנסת או במועצת רשות מקומית . אסור לו להשתתף במפעל , במוסד , בקרן או בגוף כלשהו הנתון לביקורתו . גיוס עובדים ופיטורי עובדי משרדו : המבקר הוא עצמאי בגיוס עובדי משרדו , ורק המבקר עצמו יכול לפטרם . . 4 . 5 . 7 . 6 להרתנח . pjyn דוגמאות לנושאים שפורסמו דו"חות ביקורת לגביהם בשנים אחרונות : - המאבק בתאונות דרכיס - 22 . 5 . 2000 - מערן החקירות בשירות הביטחון הכללי ( השב"כ ) - 9 . 2 . 2000 - אסון צאליס - 24 . 12 . 99 - היחסים בין המוסדות המנהלים של רשות השידור 10 . 8 . 99 - דוגמאות לאיגודים שפורסמו דו"חות ביקורת לגביהם בשנת ; 2001 - המועצה להסדר ההימורים בספורט - התאחדות הכדורגל בישראל - החברה הלאומית לאספקת פחם - חברת המים מקורות - ערים - חברה לפיתוח עירוני - צים - חברת השיט הישראלית - בזק - החברה הישראלית לתקשורת - המועצה לייצור ושיווק של תוצרת חקלאית א . מהי חשיבותה של ביקורת המדינה , לדעתכם ! ג . בבחירת מבקר המדינה , המחוקק דורש הצבעה חשאית ורוב מוחלט . מדוע ! \ הבחינו בין ביקורת לפני מעשה ( ביקורת מונעת ) לבין ביקורת לאחר מעשה . איזו מהן יעילה יותר , לדעתכם ! 0 בקות הסדעה , מרים בן פורת , סגיטה לנשיא המדינה , 0 "n הרצוג , את דו ח מנקר המדינה ס 39 ' 0 ל 1 ' 1 נים 1989-1987

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר