עמוד:125

אי תלותאישית אי תלותו האישית של השופט מובטחת בכללים הקבועים בחוק : . 1 דרך בחירת השופטים השופטים ממונים בידי נשיא המדינה , לפי בחירה של "ועדה לבחירת שופטים . " הרכבה של ועדה זאת משקף את כוונת המחוקק למנוע לחץ פוליטי עליה . יושב ראש הוועדה הוא שר המשפטים . בוועדה יש ייצוג לכל שלוש רשויות השלטון ( הכנסת , הממשלה והרשות השופטת . ( יש בהרכב הוועדה איזון בין כוחה של הרשות המחוקקת לכוחה של הרשות המבצעת ( לכל אחת מהן 2 נציגים בוועדה , ( ועדיפות לרשות השופטת 3 ) נציגים . ( בהרכב הוועדה יש עדיפות לבעלי מקצוע מתחום המשפטים 5 ) חברים 3 - שופטים ו2- עורכי דין ) לעומת פוליטיקאים 4 ) חברים 2 - שרים ו2- חברי כנסת . ( בוועדה 9 חברים : - נשיא בית המשפט העליון 2 - שופטים אחרים של בית המשפט העליון ( הנבחרים על ידי שופטי בית המשפט העליון ) - שר המשפטים - שר נוסף ( שקובעת הממשלה ) 2 - חברי כנסת ( שהכנסת בוחרת , ( בדרך כלל חבר כנסת אחד מן הקואליציה וחבר כנסת אחד מן האופוזיציה . 2 - נציגים של לשכת עורכי הדין ( שבוחרת המועצה הארצית של הלשכה . ( 1 . 2 רן העלאת שופט בדרגה החוק מבטיח שהשיקולים בבחירת שופטים ובקידומם בדרגה יהיו מקצועיים . חוק בתי המשפט מגדיר את תנאי כשירותם של שופטים ומציג דרישות מקצועיות : השכלה משפטית , ניסיון כשופט או כעורך דין , או ניסיון בהוראת משפטים באוניברסיטה . למשל , הדרישות ממועמד לשופט בית המשפט העליון הן : מי שכיהן 5 שנים כשופט בבית המשפט המחוזי , או עורך דין שעסק במקצועו 10 שנים ( או שלימד משפטים באוניברסיטה במשך 10 שנים , או שימש בתפקיד משפטי בשירות המדינה במשך 10 שנים . ( כך מובטח שקידומו המקצועי של השופט לא יהיה תלוי בגורמים פוליטיים או לא מקצועיים , אלא רק בכישוריו . . 3 אורן תקופת כהונתו של שופט על פי החוק , מינוי השופט הוא עד מועד פרישתו בגיל . 70 כהונתו עשויה להסתיים גם בשל התפטרותו , בחירתו או מינויו לתפקיד המחייב התפטרות בשל ניגוד אינטרסים או מצב רפואי המחייב זאת ( לא ניתן לפטר שופט . ( הבטחת משרתו של השופט עד גיל 70 מחזקת את אי תלותו באדם או ברשות . . 4 תנאי שירותו של שופט החוק קובע ששופט לא יועבר ממקום כהונתו לבית משפט ארור אלא בהסכמת נשיא בית המשפט העליון או על פי החלטת בית דין משמעתי . כמו כן קובע החוק ששופט לא יתמנה לכהונה בבית משפט בדרגה נמוכה יותר אלא בהסכמתו , בכך מגן החוק על השופט מפני לחצים . . 5 שכרו של השופט ' חוק יסוד : השפיטה' קובע ששופט לא יעסוק בעיסוק נוסף ולא ימלא תפקיד ציבורי ( אלא לפי חוק ובהסכמת נשיא בית המשפט העליון ושר המשפטים . ( שכרם של השופטים נקבע על ידי הכנסת , אך הכנסת ( או ועדה מוועדות הכנסת , הקובעת את שכר השופטים ) אינה יכולה להחליט להפחית משכרם של השופטים בלבד . שכרם של השופטים הוא גבוה יחסית , כיאה למעמדם וכן משום שאינם יכולים לעסוק בעיסוק נוסף . כללים אלה נועדו גם הם למנוע לחצים על השופט . . 6 חסינות השופטים השופטים , כמו חברי הכנסת , הם בעלי חסינות . לא תיפתח חקירה פלילית נגד שופט אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה , ולא יוגש כתב אישום נגד שופט אלא על ידי היועץ המשפטי לממשלה - וזאת כדי למנוע הפעלת לחצים על השופט מצד רשויות השלטון או מצד אישים פוליטיים . . 7 ענייני משמעת השופטים השופטים נתונים לשיפוט של בית דין משמעתי המורכב משופטים , ובו רוב לשופטי בית המשפט העליון . שר המשפטים רשאי להגיש לבית דין זה קובלנה TT : נגד שופט . אם ' ' : ? - נהג שלא כהלכה במילוי תפקידו - נהג באופן שאינו הולם מעמדו של שופט בישראל . - הורשע בעברה שיש בה קלון . - מסירת הדיון בנושא לבית משפט המורכב משופטים , מבטיחה דין צדק ומניעת מצב של התנכלות לשופט מצד אדם או מצד הרשות . הצגנו דרכים שקבע המחוקק כדי להגביר את עצמאותו של השופט ולמנוע את תלותו באנשים וברשויות השלטון . מדינות דמוקרטיות מודרניות אינן מסתפקות בהבטחת אי תלותו האישית של השופט והן מקיימות גם כללים להבטחת עצמאותה של הרשות השופטת כגוף . נמנה כללים אלה . 57 בארצות הבר > ת נבחרים שופטי המדינה מדי כמה שנים על ידי האזרחים . השופטים הפדראליים מתמנים בידי מושלי המדינות , ושופטי בית המשפט העליון מתמנים בידי הנשיא באישור הסנאט . תנו דעתכם : מהו היתרון בשיטת מינוי ובחירה זאת ! ומהו החיסרון בהל

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר