|
עמוד:115
אחריות הממשלהושרי הממשלה . N אחריות נז ₪ תפת כאמור , ממשלת ישראל נושאת באחריות משותפת לפני הכנסת , אחריותה המשותפת חלה הן על החלטות שקיבלה הממשלה במשותף והן על החלטות שקיבל כל אחד משריה , ועל פעולות שנעשו במשרדי הממשלה השונים בהוראת השרים . אם הממשלה קיבלה החלטה בתחום אחריותו של שר מסוים , עליו לבצעה . במהלך הדיון בממשלה השר מציג את עמדתו , אך לאחר שהתקבלה החלטה היא מחייבת את כל השרים , כולל אלה שהסתייגו ממנה בדיון - שהרי אם ההחלטה לא תזכה לתמיכת כל השרים ומשרדיהם , לא יהיה אפשר לבצעה , ואם הממשלה "מדברת בכמה קולות , " עלול הציבור לאבד את אמונו כה . אחריותה של הממשלה על החלטותיה חלה גם אם לא התקבלו בדיון משותף בממשלה . האחריות המשותפת של הממשלה מתבטאת בכמה עקרונות : . 1 הממשלה נושאת באחריות למעשיה ולמחדליה כגוף , והיא נושאת גם באחריות לפעולותיו של כל שר . . 2 כל שר אחראי להחלטה המשותפת של הממשלה " ) אחד למען כולם . ( " אסור לו לבקר בפומבי את החלטת הממשלה . . 3 כל השרים חייבים להביע תמיכה פומבית בהחלטותיו של כל שר " ) כולם למען אחד . ( " השרים "ערבים זה לזה" ואין שר רשאי לבקר את החלטותיו של שר אחר . השר ערב לפעולותיו של שר אחר . ב . אחריות מיניסטריאלית נוסף על האחריות המשותפת של הממשלה כגוף , כל שר נושא באחריות מיניסטריאלית לנעשה במשרדו . האחריות המיניסטריאלית מוטלת על השר מעצם היותו מופקד על משרד ממשלתי מסוים וממונה על ביצוע תפקידים מסוימים באמצעות המנגנון המינהלי של משרדו . האחריות המיניסטריאלית של השר היא אחריותו לכל הנעשה במשרדו - מעשים ומחדלים - לעתים ללא ידיעתו , ללא הסכמתו ושלא על פי הנחייתו . הוא אחראי גם לדברים שלא ידע עליהם , ואפילו למעשים שנעשו בניגוד להוראתו או למדיניותו . אחריותו המיניסטריאלית של השר היא כלפי הכנסת וכלפי ראש הממשלה . השר אחראי לפני הכנסת לכל פעולות משרדו - הוא חייב למסור לכנסת הסברים ועובדות על פעולות משרדו , להשיב לשאילתות ולמסור לכנסת על פי דרישתה דו"ח על פעולות משרדו . על פי 'חוק יסוד : הממשלה , ' ראש הממשלה רשאי להעביר שר מכהונתו . j אחריות אי ^ ית בשונה מהאחריות המיניסטריאלית , האחריות האישית של השר היא אחריותו למעשים או למחדלים שלו עצמו . בבסיסה של אחריות זאת עומדת הדרישה מבעל תפקיד ציבורי לפעול מתוך שיקול דעת ובאופן סביר . האחריות האישית מתייחסת למעשים או למחדלים של השר עצמו - להבדיל מאחריותו לפעולות או למחדלים של אנשי המנגנון המינהלי במשרדו ( שבהם הוא נושא אחריות מיניסטריאלית . ( מבחינים בין אחריות אישית ישירה לאחריות אישית עקיפה : - אחריות אישית ישירה - אחריות שחלה במקרה שבו השר הפר את החובה לפעול בסבירות שמתבטאת בעשייתו של מעשה מסוים , כלומר : השר נהג בפזיזות , ברשלנות , באופן לא סביר . - אחריות אישית עקיפה מוטלת על שר בגלל שלא עשה מה שהיה צריך לעשות כדי למנוע מחדל . כדאי לבקר באתר האינטרנט "שער הממשלה , " שכתובתו : www . info . gov . il האתר כולל קישורים לכל משרדי הממשלה וכן עוסק בנושאים נוספים - חוקים ותקנות , צה " ל , שגרירויות , פיתוח ותשתיות , חברה וחינוך ועוד .
|
|