|
עמוד:35
חוק י 0 וד : השפיטה * החוק מגדיר את סמכות השפיטה של בתי המשפט השונים וקובע את אי תלותה של מערכת השפיטה : " בענייני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה , זולת מרותו של הדין " . כן קובע החוק את עקרון הפומביות של הדיון המשפטי . החוק עוסק במינוי שופטים , בתקופת כהונתם , במשכורתם ובפרישתם וכן בבתי המשפט לסוגיהם , בסמכויותיהם ובדרכי עבודתם . אין בכוחן של תקנות לשעת חירום לשנות חוק זה . חוק י 0 וד : מבקר המדינה ** החוק מוסר את ביקורת המדינה לידי מבקר המדינה , מתאר את בחירתו , את סמכויותיו ותפקידיו , את תחומי הביקורת , את המשכורת והתקציב , את הקשר עם הכנסת , ונושאים אחרים הקשורים בעבודת המבקר . אין בחוק זה סעיפים משוריינים . חוק 0 ' וד : הממשלה *** בישראל הממשלה מכהנת מכוח אמון הכנסת והיא אחראית בפניה . 'חוק יסוד : הממשלה' עוסק בממשלה , במהותה , במקור כוחה ובהרכבה . כן עוסק החוק בכינון הממשלה , בתפקידיה , בפעילותה ובדרכי עבודתה ובשינויים בממשלה . מצויים בחוק סעיפים העוסקים בהכרזת מצב חירום ובהתקנת תקנות לשעת חירום . עוד עוסק החוק בכהונה ובהפסקת הכהונה של ראש הממשלה ושל שרים , בהבעת אי אמון בממשלה ובסמכותו של ראש הממשלה לפזר את הכנסת , בקשר שבין הממשלה לוועדות הכנסת , ובהתפזרות הממשלה בשל אי קבלת חוק התקציב . חוק יסוד זה תוקן פעמים אחדות , והתיאור המוצג כאן מתייחס לנוסח החוק שהתקבל בכנסת כשנת . 2001 אין בכוחן של תקנות לשעת חירום לשנות חוק זה . החוק משוריין מפני שינוי . אפשר לשנותו רק ברוב של חברי הכנסת , כלומר 61 ויותר . * על 'חוק יסוד השפיטה ' תלמדו בהרחבה בפרק העשירי , העוסק ברשות השופטת . ** על 'חוק יסוד הממשלה ' תלמדו בהרחבה בפרק התשיעי , העוסק ברשות המבצעת . **? על 'חוק יסוד : מבקר המדינה ' תלמדו בהרחבה בפרק האחד עשר , העוסק בדרכי פיקוח וביקורת על השלטון .
|
|