|
עמוד:7
.14 א. משמעות מופשטת. ב. )1( הזדמנות - ז-מ-נ, התקטלות )שורש ותבנית(. )2( התהוות - ה-ו-י/ה, התקטלות )שורש ותבנית(. )3( אלימות - אלים + ות )בסיס וצורן סופי(. )4( מרירות - מריר + ות )בסיס וצורן סופי( או מ-ר-ר במשקל קטילות. )5( שרות - ש-ר-ת + קטול )שורש ותבנית( שיעור :3 אמצעים רטוריים פעילות :1 הבנה )עמ' 41( א. הכותרת מרמזת על התוכן )רשימת תפוצה(, ומן השאלה ניתן להבין על מגמת הכותב - טענה כנגד דרך שיווק זו. ב. הכותרת היא רימוז לשירו של ביאליק "מי יצילנו מרעב?". הכותרת היא גם שאלה רטורית. השאלה הרטורית מרמזת על כך שהטקסט עשוי להעלות תשובות/ פתרונות לבעיה. ג. הכותב מתריס נגד שיווק בדרך רשימת תפוצה - סוכנים המתקשרים הביתה. ד. הכותב מציע שני פתרונות: בשלב ראשון ניתן לפנות לחברות אלה ולדרוש להוציא את השם מרשימות תפוצה. בשלב שני - לאמץ הצעת חוק המגביל שיחות טלפון כאלה. פעילות :2 אמצעים רטוריים )עמ' 41( א. הסיפור האישי של צביה משמש דוגמה, אמצעי רטורי להמחשה של הבעיה. בשורות 19-14 מובא עוד סיפור המציג עובדות ופרטים נוספים על בעיית רשימות התפוצה. עובדות כאלה יוצרות אמינות. ב. משלב גבוה ומליצי - מי יגאלנו )כותרת(, נמה את שנתה )שורה 1(, גדוש עשייה )שורה 2(, את זו התלונה )שורה 20(. התפקיד בטקסט: להרשים את הקוראים מצד אחד, ומצד שני ליצור נימה אירונית, לגלוג. לשון ציורית - רוקמת חלומות )שורה 2(, בקע קולה )שורה 4(, זעקה גדולה )שורה 9(. התפקיד בטקסט: להדגיש וליצור דרמטיזציה של הסיפור. מילים טעונות - טרדנות מעיקה )שורה 12(, בחרדה )שורה 3(, משווע, חלילה )שורה 4(. התפקיד בטקסט: להדגיש מחד, ומאידך - להעביר מסרים וביקורת של הכותב. ג. מילים נרדפות: דוגמה: מותשת ועייפה )שורה 2(. המטרה: להדגיש. ד. אחותנו הבכורה - אמריקה מושווית לאחות בכורה. היבשת או המדינה מתוארת במילים השייכות לשדה סמנטי של משפחה. האחות הבכורה - הבוגרת יותר, בעלת הסמכות, המנוסה יותר. פעילות :3 אוצר מילים )עמ' 41( א. .1 מי יגאלנו - מי יציל אותנו. .2 שנת רצון - שעה נוחה ונעימה. .7 בחדווה - בשמחה. .3 בין ערביים - לפנות ערב. .8 משגר - שולח. .4 טרד את מנוחתה - הפריע למנוחתה. .9 יוסר לאלתר - יופסק מייד. .5 משווע לעזרה - זועק לעזרה. .10 ללא הפוגה - ללא הפסקה. .6 הייתה לה לזרא - נמאסה עליה. .11 ימציא את שמו - ימסור את שמו.
|
|