קראו בכותר - שלב ב: עברית - הבנה, הבעה ולשון - חוברת תשובות
7
   .14 א. משמעות מופשטת.  ב. )1( הזדמנות - ז-מ-נ, התקטלות )שורש ותבנית(.  )2( התהוות - ה-ו-י/ה, התקטלות )שורש ותבנית(.  )3( אלימות - אלים + ות )בסיס וצורן סופי(.  )4( מרירות - מריר + ות )בסיס וצורן סופי( או מ-ר-ר במשקל קטילות.  )5( שרות - ש-ר-ת + קטול )שורש ותבנית(  שיעור :3 אמצעים רטוריים  פעילות :1 הבנה )עמ' 41(  א. הכותרת מרמזת על התוכן )רשימת תפוצה(, ומן השאלה ניתן להבין על מגמת הכותב - טענה כנגד  דרך שיווק זו.  ב. הכותרת היא רימוז לשירו של ביאליק ״מי יצילנו מרעב?״.  הכותרת היא גם שאלה רטורית. השאלה הרטורית מרמזת על כך שהטקסט עשוי להעלות תשובות/  פתרונות לבעיה.  ג. הכותב מתריס נגד שיווק בדרך רשימת תפוצה - סוכנים המתקשרים הביתה.  ד. הכותב מציע שני פתרונות: בשלב ראשון ניתן לפנות לחברות אלה ולדרוש להוציא את השמ מרשימות  תפוצה. בשלב שני - לאמץ הצעת חוק המגביל שיחות טלפון כאלה.  פעילות :2 אמצעים רטוריים )עמ' 41(  א. הסיפור האישי של צביה משמש דוגמה, אמצעי רטורי להמחשה של הבעיה. בשורות 19-14 מובא  עוד סיפור המציג עובדות ופרטים נוספים על בעיית רשימות התפוצה. עובדות כאלה יוצרות אמינות.  ב. משלב גבוה ומליצי - מי יגאלנו )כותרת(, נמה את שנתה )שורה 1(, גדוש עשייה )שורה 2(, את  זו התלונה )שורה 20(. התפקיד בטקסט: להרשים את הקוראים מצד אחד, ומצד שני ליצור נימה  אירונית, לגלוג.  לשון ציורית - רוקמת חלומות )שורה 2(, בקע קולה )שורה 4(, זעקה גדולה )שורה 9(. התפקיד  בטקסט: להדגיש וליצור דרמטיזציה של הסיפור.  מילים טעונות - טרדנות מעיקה )שורה 12(, בחרדה )שורה 3(, משווע, חלילה )שורה 4(.  התפקיד בטקסט: להדגיש מחד, ומאידך - להעביר מסרים וביקורת של הכותב.  ג. מילים נרדפות: דוגמה: מותשת ועייפה )שורה 2(. המטרה: להדגיש.  ד. אחותנו הבכורה - אמריקה מושווית לאחות בכורה. היבשת או המדינה מתוארת במילים השייכות  לשדה סמנטי של משפחה. האחות הבכורה - הבוגרת יותר, בעלת הסמכות, המנוסה יותר.  פעילות :3 אוצר מילים )עמ' 41(  א. .1 מי יגאלנו - מי יציל אותנו.  .2 שנת רצון - שעה נוחה ונעימה. .7 בחדווה - בשמחה.  .3 בין ערביים - לפנות ערב. .8 משגר - שולח.  .4 טרד את מנוחתה - הפריע למנוחתה. .9 יוסר לאלתר - יופסק מייד.  .5 משווע לעזרה - זועק לעזרה. .10 ללא הפוגה - ללא הפסקה. .6 הייתה לה לזרא - נמאסה עליה. .11 ימציא את שמו - ימסור את שמו.
   ב. יגאלנו - יציל אותנו. הבדל במשלב. יגאלנו - משלב גבוה, מליצי. יציל אותנו - משלב בינוני. משווע  לעזרה - זועק לעזרה. הבדל במשלב ובעוצמה. משווע - משלב גבוה ועוצמה גדולה יותר.  היתה לה לזרא - נמאסה עליה. הבדל במשלב. הייתה לזרא - משלב גבוה, מליצי.  ג. שדה סמנטי של מלחמה: יפרצו )שורה 30(, חומת הפרדה בלתי חדירה שתחסום את הפירצה  )שורה 32-31(.  ד. שדה זה תורם לתחושת המאבק בתופעה.  פעילות :9 דו-משמעות בסטיקרים )עמ' 43(  א. מדליק, אין מצב, קשורה - ביטויים דו-משמעיים פוליסמיים. אחי/הכי - הומופונים, לחיות/לחיות  - הומוגרפים.  ב. הדו-משמעות לסוגיה מושכת את הנמען.  ג. מילים טעונות רגשית: מדליק, אין מצב, אלימות, משפחה קשורה, אחי, תנו לחיות.  ד. סלנג: מדליק, אין מצב, אחי.  פעילות :12 שעת מבחן - ברוך האשם )עמ' 44(  .1 הכותב מתריע כנגד הפסיביות בנושא תאונות הדרכים, ורוצה לשכנע לפעול למניעתן.  הטענה המרכזית היא שיש לפעול למניעת תאונות, ובעיקר בעזרת חינוך מגיל צעיר.  .2 פסקה א-ד: תיאור הבעיה - בעיית תאונות הדרכים  פסקה ה-ח: פתרונות/דרכים למניעת תאונות  .3 הנימה אירונית-סרקסטית, לגלוג עד לעג מר. דוגמה: שורה 2 - ״תמיד יש אשמים בתאונות...״,  שורה 4 - ״ושוב, בריטואל השיגרתי...״. ועוד דוגמות רבות.  .4 א. מילים טעונות - תאונה מחרידה, אסון איום..., ולמות.  ב. הנושא כאוב מאוד, ולכותב רצון עז לזעזע, לטלטל ולהשפיע, משום כך הוא משתמש בהרבה  מאוד מילים טעונות.  .5 ציטטה - )שורה 22( ציטוט אמרה של פרופ’ לייבוביץ. הציטטה באה לחזק, ולהכניס הומור  וביקורת על הקלות בהשגת רשיון נהיגה.  ציטוט נוסף - )שורה 20( ״הנה מוטלות גופותינו״. ציטוט קשה מאוד, מתוך שירו של חיים גורי  על לוחמי מלחמת השחרור שנהרגו. הציטוט בא לטלטל, ואף להראות שאנו במלחמה.  רימוז - ״כי במותנו הוא ציווה לנו את התירוץ״ )שורה 45(. רימוז לדברים שנאמרים בהספד של  חללי מלחמה )כי במותם ציוו לנו את החיים(. גם כאן הרימוז נועד לטלטל ולומר שאנו במלחמה,  במאבק. אך הסיום - התירוץ, שובר את הרימוז, ויוצר לגלוג וביקורת.  צירוף כבול - ״ברוך האשם״ - במקום הברכה ״ברוך האשם״. השינוי הופך את הברכה, להאשמה  כללית של מישהו אחר.  .6 .1 ריטואל - טקס .2 שונאות ישראל )בלגלוג( .3 שטחיות.  .7 שילוב משלב נמוך: חיפפנו )שורה 12(. אין אפס )שורה 14(. המשלב הדיבורי או הסלנג - יוצרים  קרבה לנמען, ומוסיפים לנימה הלגלגלנית.  .9 א. משפט כולל  ב. משפט זה בעל חלקים כוללים רבים בא להדגיש ולפרט את מה שנאמר בהתחלה - ״תמיד יש  אשמים בתאונות״.  ג. תמורה? ד. שפטנו, אכפנו... )שורה 11( ועוד רבים.