עמוד:287

כאשר ההנהגה הדרוזית מביעה תמיכה באיסלאם כדי לשאת חן בעיני השלטון המוסלמי במדינות שבהן חי מיעוט דרוזי , האוכלוסייה שאינה דרוזית ובני הנוער הדרוזים מסיקים שהדרוגים אינם קבוצה אתנית דתית בעלת זהות ייחודית הנבדלת מהערבים המוסלמים . בחברה הדרוזית נהוג להבחין בין איש דת המכונה עאקל לבין מי שאינו דתי ומכונה מאהל . אנשי הדת נחשבים כמנהיגי העדה ודעתם נחשבת גם בעניינים שאינם בתחומי הדת . על פי תפיסת הדת הדרוזית , כל בני העדה שווים , אין הבדל בין אדם דתי לבין מי שאינו דתי ( בין עאקל לבין ג'אה " , ואין זה משנה מבחינת המעמד אם איש דתי מכהן בתפקיד בתחום הדת או שאינו מכהן בתפקיד כזה - כולם שווים . השוויון חל גם על האישה . בניגוד למקובל בדתות במזרח התיכון , לאישה הדרוזית יש מעמד שווה לגבר והיא יכולה לכהן בתפקיד דתי . אנשי הדת מסייעים לעדה הדרוזית לשמור על קיומה כקבוצה אתנית דתית ייחודית באמצעות הנחיות כגון איסור נישואין מחוץ לעדה , עקרון הסודיות והתקיה , קבלת מרותם של אנשי הדת ופסיקותיהם ברוב תחומי החיים . מדינת ישראל מכירה בדרוזים כעדה דתית נפרדת והם נהנים מאוטונומיה דתית . גם מבחינת הזהות האזרחית יש שתי קבוצות עיקריות בקרב העדה הדרוזית : אלה הרואים עצמם כערבים - פלסטינים ומגדירים עצמם כפלסטינים אזרחי ישראל , ואלה המגדירים עצמם כדרוזים במישור הדתי והאתני וכאזרחים ישראלים המזדהים עם סמלי המדינה , תוך השתלבות במדינה ובחברה , נכונות למלא את החובות האזרחיות החלות באופן שווה על כל האזרחים , לרבות חובת השירות בצבא . מודוניזציהש מחברה מסורתית לחברה פודריית גם בחברה הדרוזית - כמו בחברה הערבית י מתחוללים תהליכי שינוי . התרופפות המסגרת החברתית המסורתית . התרופפות המסגרת המסורתית של משפחה מורחבת הכוללת את ההורים ואת משפחות ילדיהם גס אחרי שנישאו , ואשר נשלטת לחלוטין על ידי האב . מסגרת משפחתית זו אפיינה בעבר את החברה הדרוזית , ואת מקומה הולכת ותופסת המשפחה הגרעינית הכוללת רק את זוג ההורים וילדיהם הלא נשואים . עם הגורמים לשינוי פני החברה הדרוזית ניתן למנות את הגורמים האלה : א . ירידת משקלה של החקלאות כמקור הפרנסה העיקרי , ופנייה למקורות פרנסה אחרים המצויים מחוץ ליישוב הדרוזי , כגון שירות באחת מזרועות הביטחון , תעשייה ומלאכה . המעבר למקורות פרנסה כגון אלה מאפשר לבני הדור הצעיר להשתחרר מהתלות הכלכלית באב המשפחה . דבר זה מלווה בדרך כלל בהיחלשות הזיקה למשפחה המורחבת ובהתחזקותה של המשפחה הגרעינית . ב . עלייה ברמת ההשכלה גורמת לכך שהדור הצעיר בדרך כלל משכיל יותר מדור האבות . ההשכלה מביאה לשינויים בראיית תפקיד המשפחה במעמד האישה . ג . הביקורים התכופים בעיר הסמוכה לכפר מגוריהם לצורכי עבודה או בילוי גורמים לכך שהצעירים הדרוזים נחשפים להשפעת התרבות המערבית המודרנית . ד . השירות הצבאי : שלא כמו הערבים הנוצרים והמוסלמים , הצעירים הדרוזים משרתים שירות חובה בצה"ל . במשך שנות שירותו מתוודע הצעיר הדרוזי לאורח חיים שונה מזה שהיה מורגל בו בכפרו וזיקתו לחמולה נחלשת .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר