קראו בכותר - להיות אזרחים בישראל : מדינה יהודית דמוקרטית
276
   פרק ב  החברה הישראלית :  חברה רבת - שסעים  החברה במדינת ישראל היא חברה הטרוגנית  , כלומר אין היא עשויה מקשה אחת  . הקבוצות  השונות המרכיבות את החברה שונות זו מזו מבחינת השתייכותן הלאומית  , הדתית , העדתית ,  המעמדית והפוליטית , מכאן שהחברה הישראלית היא חברה רב - עדתית ורב - תרבותית .  עם קום המדינה ניסתה ההנהגה לעצב דמות יהודית ישראלית :  ה״צבר״. ה״צבר ״ הוא  תוצר של גישת ״ כור ההיתוך״. *  כך הסביר בן גוריון את עקרון  ״ כור ההיתוך ״ :  ״ עם הפסקת  הקרבות הוטל עלינו להסיע לארץ המונים גדולים , לשכנם , להשרישם במשק , בחקלאות ,  בחרושת , במלאכה  . אנו מעלים לארץ עם יחיד במינו , מפוזר בכל קצווי תבל , המדבר  בלשונות רבות , חניך תרבויות זרות , נפרד לעדות ושבטים שונים בישראל  . את כל  הציבור הרב והמנומר הזה מוטל עלינו להתיך מחדש , לצקת אותו בדפוס של אומה  מחודשת  . עלינו לעקור את המחיצות הגאוגרפיות , התרבותיות והלשוניות המפרידות  בין החלקים השונים , ולהנחיל להם לשון אחת , תרבות אחת , אזרחות אחת , נאמנות  אחת , חוקים חרשים ומשפטים חדשים  . ״ ״  על  פי תפיסתו של בן גוריון , יש להנחיל לעולים  החדשים את המורשת של היישוב :  ציונות , חלוציות , אהבת הארץ וערכים מתוך התרבות  המערבית המודרנית , וליצור - על  ידי החינוך והשירות המשותף בצה״ל - דמות של  אומה ישראלית חדשה , השונה במהותה מהמסורת שהעולים הביאו מארצות מוצאם  . גישה  זו נבעה בעיקר מהחשש שעולים בעלי תרבויות השונות מזו שאפיינה את בני יישוב היהודי  בארץ ישראל לפני קום המדינה , לא ימשיכו את מורשת היישוב . על כן שאפו ראשי המדינה  לנסות וליצור דמות של ישראלי חדש , דמות שהעולים יתחנכו להתנהג כמוה . אולם במהלך  השנים התרחשו בישראל תהליכים חברתיים ופוליטיים שהושפעו בעיקר מגלי העלייה לארץ  בתקופות השונות . תהליכים אלה שינו את הרכב האוכלוסייה , וכתוצאה מהם הפכה החברה  הישראלית לחברה הטרוגנית , חברה המורכבת מקבוצות שונות הנבדלות זו מזו מבחינת  השתייכותן הלאומית  , הדתית , העדתית , המעמדית והפוליטית . בשל הרכב זה מוגדרת החברה  הישראלית כחברה רב - תרבותית , רב - עדתית , שיש בה מיעוט לאומי  .  בניגוד לימי קום המדינה , שבהם ניסו לממש את רעיון כור היתוך , הרי שהיום המדינה  מכירה בזכותן של קבוצות שונות לשמור על ייחודן . כלומר , את רעיון כור ההיתוך החליף  פור ההיתך : מדיניות חברתית שנקבעה עם קום המדינה , אשר שמה לה כמטרח לבנות חברה חדשה ושצב  את דמותו של״הישראלי החדש ״ בדמות התרבות הדומיננטית בחברה  .  דוד בן גוריון , ״ מבצע דורנו ומשימתו״, כוכבים ועפו : מאמרים y ~ a שנתון חממשלה בהוצאת פוכר  ההסגרה , רמת גן : מסדה .1976,
   רעיון הפלורליזם , וההבנה שיש בחברה שסעים חברתיים  . פירושם של שני מונחים אלה -  פלורליזם ושסעים חברתיים - הוא שהחברה מפוצלת לקבוצות שונות  . במושג  ' פלורליזם'נהוג  להשתמש כאשר רוצים לבטא לגיטימציה להתפצלות של החברה לקבוצות שונות  , כגון  קבוצות אתניות  , דתיות , לשוניות ורב - תרבותיות . המושג  ' שסעים חברתיים' ךו ~ בתוכו הן  את הפלורליזם והן את המתחים בין הקבוצות השונות  . שסע פירושו קווי גבול חברתיים  החוצים את החברה ומחלקים אותה למתנות שונים  . בין מחנות אלה מתקיים מתח  .  מחררה הישראלית  יש חמישה שסעים מר3זייס :  שסע לאומי בין הרוב היהודי למיעוט הערבי ;  שסע דתי בין יהודים דתיים לבין יהודים לא דתיים ;  שסע עדתי בין אשכנזים יוצאי אירופה ואמריקה לבין מזרחים יוצאי אסיה ואפריקה ן  שסע אידיאחוגי״פאיטי בין ימין ניצי לבין שמאל  יוני בנושאי חוץ וביטחון , כגון הסכמי  אוסלו , עתיד יהודה , שומרון וחבל עזה , עתיד רמת הגולן והמדיניות בלבנון ;  שסע מעמדי - חדרתי - ל3לי 3 בין עשירים לעניים , משכילים למשכילים פחות , תושבי  יישובים מבוססים לתושבי עיירות פיתוח ,  חמשת השסעים מבטאים מתח  , קיטוב ומחלוקות בין הקבוצות השונות בחברה הישראלית  ופוגעים בלכידות החברתית במדינה .  אנשים שונים עשויים להשתייך לקבוצות שונות בשסעים השונים . כלומר  , אנשים הנמנים  עם קבוצה אחת בשסע מסוים , יכולים להימנות גם עם קבוצות אחרות בשסעים האחרים .  לדוגמה , אנשים השייכים לקבוצה של המעמד ההברתי - כלכלי הנמוך בשסע החברתי - כלכלי  יכולים להיות שונים זה מזה בשאר השסעים . הם יכולים להיות שונים זה מזה בעמדותיהם  כנצים או כיונים בנושאי הול וביטחון , דתיים או לא דתיים בשסע הדתי  , ערבים או יהודים  בשסע הלאומי . אנשים דתיים ולא דתיים בשסע הדתי יכולים להימנות עם בעלי עמדות  ימניות או שמאליות בשסע האידיאולוגי - פוליטי וגם יכולים להיות אשכנזים או מזרחים  בשסע העדתי . מצב זה נהוג לכנות בשם שסעים צולבים . עם זאת , יש מתאם בין שסעים  שונים . כאשר יש מתאם בין המוצא בשסע העדתי לבין המיקום בסולם החברתי - כלכלי בשסע  המעמדי , או כאשר יש מתאם בין המוצא הלאומי לבין המיקום בסולם החברתי - כלכלי בשסע  המעמדי , הרי שמדובר בשסעים חופפים  . מצב של שסעים חופפים עלול להחריף את המתח  בין הקבוצות השונות בחברה  , ואילו מצב של שסעים צולבים עשוי להפחית את המתה בין  הקבוצות השונות בחברה .  כדי להתמודד עם הפיצול החברתי התפחתו בישראל מתנונים שנועדו להפחית את המתחים  שמקורם בשסעים החברתיים , כמו שיטת הבחירות היחסית , ממשל קואליציוני , ההכרה  בפלורליזם על ידי מתן וכויות לקבוצות השונות  , הסדר הסטטוס - קוו ביחסי דת ומדינה ,  ומדיניות של העדפה מתקנת כלפי קבוצות ותת - קבוצות שאינן מיוצגות פוליטית או המופלות  לרעה  .  נוסף לשסעים אלה מתקיים בחברה הישראלית אי - שוויון בין גברים לנשים .