|
עמוד:334
יש התומכים ברעיון ארץ ישראל השלמה מתוך נימוקים דתיים והיסטוריים . על פי גישתם , זכותו של העם היהודי על ארץ ישראל אינה ניתנת לערעור , משום שארץ ישראל היא נחלת האבות . יש אחרים הרואים בתוצאות מלחמת ששת הימים שלב בתהליך הגאולה של העם היהודי וכשטחים ששוחררו - מולדת אבות ששוחררה . מנקודת ראות זו כל ויתור על חלק מהשטחים כמוהו כוויתור על הבסיס המוסרי והמשפטי של תביעת העם היהודי לריבונות בארץ ישראל . ויש התומכים ברעיון ארץ ישראל השלמה מתוך נימוקים ביטחוניים . על פי תפיסתם יש לשלוט בשטחי יהודה , שומרון , חבל עזה ורמת הגולן כדי להבטיח את שלומם וביטחונם של תושבי מדינת ישראל החיים במרכז הארץ , בעמק הירדן ולמרגלות הגולן , וכדי לשמור על מקורות המים של ישראל הנמצאים בשטחים אלה . יש מי שמשלבים בתפיסתם נימוקים היסטוריים - דתיים עם נימוקים ביטחוניים . רעיון הפשרה הטריטוריאלית . עמדה זו דוגלת במימוש הרעיון הציוני של מדינת רוב יהודי בחלק מארץ ישראל . המצדדים בעמדה זו אינם כופרים בזיקה של העם היהודי לארץ ישראל ההיסטורית , אולם לדעתם שיקולים ביטחוניים , פוליטיים , בינלאומיים , כלכליים ודמוגרפיים חשובים לא פתות משיקולים היסטוריים ודתיים . יש הרואיס בשטחים אלה שטחים כבושים , שישראל צריכה להחזיק בהם כדי שישמשו קלף מיקוח בהסדר שלום בינה לבין מדינות ערב ובינה לבין הפלסטינים . כלומר , לדעתם יש לסגת מהשטחים במסגרת הסדר שלום . חלק מבעלי עמדה זו רואים בהתיישבות היהודית בשטחים התנחלות לא חוקית הנוגדת אמנות בינלאומיות שישראל חתומה עליהן . אמנות אלה אוסרות על מדינה כובשת ליישב את האוכלוסייה שלה בתוך שטח הכיבוש הנתון בידיה . חלק מקבוצה זו רואה בהתיישבות בשטחים התגרות בערבים ובפלסטינים ופגיעה בזכותם להגדרה עצמית . ויש כאלה הרואים בהתנחלויות מכשול לשלום , מכיוון שהן מערימות קשיים בדרך להסדר של פשרה טריטוריאלית , ולכן הם מתנגדים להתיישבות יהודית בשטחים . מן הראוי לציין שישנם חלקים בחברה הישראלית הנכונים לפשרה טריטוריאלית תמורת הסדר שלום , אולם אינם תומכים בנסיגה מכל השטחים ובחזרה לגבולות מדינת ישראל שלפני מלחמת ששת הימים . שתי עמדות מנוגדות אלו - רעיון ארץ ישראל השלמה ותמיכה בהתיישבות יהודית בשטחים ורעיון הפשרה הטריטוריאלית שלפיו יש לפנות שטחים תמורת הסדר שלום - מבטאות את השסע האידיאולוגי - פוליטי בחברה הישראלית .
|
|