עמוד:305

החברה המסורתית הקבוצה המגדירה עצמה כמסורתית מהווה כ - 40% - 50% מהאוכלוסייה היהודית בישראל . קבוצה זו אינה עשויה מקשה אחת : רבים מהנמנים עמה מאמינים בקיומו של האל . המסורתיים רואים ביהדות שילוב של דת ולאומיות . לתפיסה וו יש השפעה גם על אורח חייהם . יש ביניהם המקיימים מצוות רבות , ויש המקיימים מצוות אחדות . קיום המצוות הנפוץ ביותר קשור לחגים ולטקסים , כמו טקס ברית מילה , טקס בר מצווה , טקס נישואין על פי ההלכה , צום ביום כיפור , ביקורים מעת לעת בבית הכנסת , שמירת כשרות בבית , וכן מצוות הקשורות בשמירת שבת כמו הדלקת נרות . שמירת המצוות נובעת בעיקר מהזיקה לעם היהודי ולמורשת היהודית ומתחושה של מחויבות למנהגי אבות , להיסטוריה של העם . מניע משני לשמירת מצוות הוא האמונה שמצוות אלה ניתנו על ידי האל ( בניגוד לציבור האורתודוקסי המקיים מצוות בעיקר בשל האמונה שמצוות אלה ניתנו על ידי הא " . הציבור המסורתי לגווניו מעוניין בשמירת צביונה היהודי של המדינה . חלק מציבור זה תומך בחקיקה דתית בנושא המעמד האישי ( נישואין וגירושין ) הן מתוך זיקה למסורת היהודית והן בשל הרצון לשמור על שלמותו ועל אחדותו של העם היהודי . חלק מן המסורתיים מתנגדים לחקיקה דתית שאין בה זיקה לשמירה על שלמותו ועל אחדותו של העם . החברה החילונית הקבוצה המגדירה עצמה חילונית מהווה כ - 25% - 30% מכלל האוכלוסייה היהודית . קבוצה וו מדגישה את זהותה היהודית כמתבססת על מוצא , היסטוריה , תרבות וגורל משותף . כמו כל הקבוצות האחרות בחברה היהודית , גם קבוצה זו מגוונת בהרכבה . יש בתוכה המקיימים מצוות אחדות הקשורות לחגים ולטקסים יהודיים משוס שהם מבקשים לשמר את המסורת הלאומית , ולאו דווקא ממניעים דתיים . עבור רוב החילונים היהדות היא תרבות לאומית ולא דת , ועל כן ניתן לכנותם חילונים לאומיים . על פי תפיסתם , צביון מדינת ישראל כמדינה יהודית צריך לבוא לידי ביטוי בסמלים לאומיים ולא דתיים . בקרב החברה החילונית יש גם מי שעבורם החילוניות היא אידיאולוגיה . החילוניים האידיאולוגיים מעוניינים שמדינת ישראל תהיה מדינה חילונית , דמוקרטית וליברלית המכירה בזכותו של כל אדם לקבוע את אורח חייו כרצונו . על כן הם מתנגדים לכל חקיקה דתית המחייבת את היחיד או את הציבור התילוני . הם תומכים בהפרדת הדת מהמדינה ומעוניינים במדינה חילונית ובטיפוח תרבות ישראלית חילונית . השסע בין דתיים ללא דתיים י הגורמים שילוב חקיקה דתית במערכת החוקים של מדינת ישראל המחלוקת בין הציבור הדתי לציבור הלא דתי , החילוני , נסובה סביב הגדרת צביונה של המדינה כמדינה יהודית . במילים אחרות , המחלוקת היא על אופי הקשר בין הדת ובין המדינה . יש גישות שונות בנושא " מהי מדינה יהודיתו".' יש מי שעל פי השקפת עולמו החילונית , מדינת ראו עמ'29 .

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר