עמוד:302

נפרדת כמו עיתונות ומופעי תרבות המיועדים לקהל החרדי בלבד . הציבור החרדי ברובו אינו צורך את התרבות הקיימת במדינה - ספרות , תאטרון ויצירות אמנות - אינו קורא עיתונות כתובה ואינו צופה בתקשורת אלקטרונית - טלוויזיה . הציבור החרדי רואה בלימוד התורה ערך עליון - " תלמוד תורה כנגד כולם", " והגית בו יומם ולילה", ולפיכך בניו מקדישים את עצמם ללימוד תורה . רוב הצעירים לומדים בישיבות ומקבלים מלגות קיום להם ולמשפחתם . הלימודים נמשכים שנים רבות , והלומדים אינם משתלבים במעגל העבודה . רוב בני החברה החרדית אינם שותפים מלאים בחברה הישראלית ואינם משרתים בצבא . הס מקבלים משר הביטחון דחייה משירות צבאי המתחדשת מדי שנה , כל עוד הם לומדים בישיבה ומצהירים ש"תורתם אומנותם". יש החולקים על כך שזוהי הסיבה העיקרית לאי - רצונם לשרת בצה"ל . סיבות נוספות לאי - רצונם לשרת הן ניכורם מהמדינה הציונית וחשש מנהיגיהם מהתפקרותם של צעירים בסביבה הצה"לית . אנו מבחינים בין שתי קבוצות בחברה החרדית השונות זו מזו ביחסן למדינת ישראל : קבוצה אחת , שעמה נמנה רוב הציבור החרדי , משלימה עם קיומה של מדינת ישראל כמדינה ( לאו דווקא יהודית ) במובן המינהלי , ולכן היא מקבלת את חוקי המדינה שאינם נוגדים את ההלכה בבחינת " דינא דמלכותא דינא". כלומר - חוקי המדינה הם חוקים מחייבים ועל כן יש לציית להם . רבים מהם משתתפים בבחירות לכנסת ולרשויות המקומיות ואף נוטלים חלק במילוי תפקידים ברשויות השלטון . כמו כל קבוצה בחברה שחשוב לה לקדם את האינטרסים שלה , כך גם לחרדים חשוב לקדם את האינטרסים שלהם כקבוצה דתית ולהשפיע על צביונה היהודי של המדינה באמצעות חקיקה דתית עד לכינונה של מדינת הלכה . הקבוצה השנייה כוללת תת - קבוצות חרדיות קיצוניות המהוות מיעוט בחברה החרדית האשכנזית כמו : נטורי קרתא , חסידי סאטמר והעדה החרדית . קבוצות אלה שוללות את זכות קיומה של מדינת ישראל שלילה מוחלטת , רואות בקיומה כפירה בבורא עולס ומאשימות את הציונות בחילול ארץ הקודש ובאסון השואה . קבוצות אלו מתבדלות התבדלות מוחלטת מהחברה הישראלית , ממוסדות המדינה וממערכת המשפט . המשתייכים לקבוצות אלה אינם משתתפים בבחירות , אינם מיוצגים בכנסת , והם משתדלים שלא להיזקק לשירותי המדינה . הם אינם נוטלים כספים מתקציב המדינה ואף מוותרים על כספים המגיעים להם כאזרחי המדינה , כגון קצבאות ילדים וקצבאות למיעוטי יכולת המוענקות על ידי המוסד לביטוח לאומי . הזרם הקונסרבטיבי ( היהדות המסורתית ) ' היהדות המסורתית בישראל מהווה כ - 0.5% מכלל האוכלוסייה היהודית ( כ - 30,000 איש ) . בישראל הוקמה התנועה הקונסרבטיבית ב - ,1979 והיא מונה כיום כחמישים קהילות . הזרם הקונסרבטיבי , כמו האורתודוקסי , מקבל את מרות ההלכה . תפיסתו מחייבת קיום מצוות התורה וההלכה כפי שנתפרשו על ידי מורי ההלכה , הרבנים והפוסקים במהלך הדורות של הקיום היהודי . על פי דעת הרבנים של התנועה הקונסרבטיבית " ההלכה היא דינמית ומתפתחת ועקרונותיה מותאמים לנסיבות המשתנות בכל דור", ועל כן פסקי ההלכה של זרם זה מתבססים על ההלכה ומותאמים לחיים המודרניים . לימוד המסורת ומקורותיה נכתב ש ט : " תנוצה תפיוותית - היסטוריה , עקרונות , עמדתו , מתגרים , ירושלים : התנודח חמסורתית .1994

ישראל. משרד החינוך. האגף לתכנון ופיתוח תוכניות לימודים

מעלות הוצאת ספרים בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר