|
עמוד:78
מעצבים בצורת הספרה 8 . היא משמשת בעקר ללווי זמרה ורקודים , ונפוצה ביחוד באיטליה , בספרד ובפורטוגל . צורתה כפי שהיא מכרת כיום נקבעה במאה ה - 9 1 לאחר שהתקבלה באירופה ככלי סולני . ידוע שהיתה קימת בתרביות העתיקות של יון , פרס וערב . בימי הבינים נפוצה הגיטרה בכל ארצות הים התיכון . היא הובאה לאירופה על ידי הערבים במאה ה - 13 ובמשך הזמן היתה לכלי הנגינה הספרדי הטיפוסי , המלוה אף את הפלמנקו , המחול הספרדי הלאמי . בימינו הגיטרה מכרת בכמה גרסאות . הגיטרה הספרדית או הגיטרה הקלסית משמשת ככלי המלוה זמרה ורקודים . במאה ה - 20 זכתה הגיטרה הקלסית לתחיה אמנותית , למשל בנגינתו של הנגן הספרדי אנדרס סגוביה . הגיטרה החשמלית היא כלי נגינה מרכזי במוסיקת הרוק והפופ ושנים מיוצריה , ג'ימי הנדריקס ואריק קלפטון , לדגמה , נמנים עם גדולי נגניה של הגיטרה החשמלית . הגיטרה האקוסטית , הנפוצה במיחד במוסיקת הפופ והפולק , כבדה ומגשמת יותר מהגיטרה הקלסית . יצירות קלסיות נכתבו במיחד לגיטרה החל במאה ה - 18 . במאה ה - 20 ידועות יצירותיהם של מנואל דה פאיה , היטור וילה - לובוס ורודריגו . הנדריקס , ג'ימי נלי נגינה חשמליים כלי פריטה מוסיקה עממית סגוביה , אנדרה קלפטון , אריק גילדה אגדה מקצועית של בעלי מלאכה בתחומים שונים , שפעלה בימי הבינים לקביעת רמות ודרגות מקצועיות , לשפור התנאים ולהשגת היעדים המסחריים של חבריה . בימינו נקרא מוסד זה בשם אגוד מקצועי . הגילדה התפתחה בימי הבינים בערים שבמערב אירופה , ומלאה תפקיד חשוב בכלכלתן . כל ענפי המסחר , האמנות ומשלחי היד היו מיצגים בגילדות , ורק חבריהן הרשו לסחר באותה עיר . בכך מנעה הגילדה תחרות מצד אמנים או סוחרים מערים אחרות . הגילדות שלטו בכל עניני המקצוע ופעלו להעשיר את חבריהן . הן דאגו שחבריהן יסחרו בישר ובהגינות וקבעו תקנות לקביעת דרגות מקצועיות כגון רב אמן , שכיר ושוליה . הגילדה אף קבעה את תנאי הקבלה למקצוע ואת התנאים הנדרשים לעבר למדרגה מקצועית זו או אחרת . במקרים מסימים קבלו הגילדות זכיות מיחדות והוו את ראשות העיר או את הגוף השולט בה . הגילדות גבו דמי חבר ובצעו פעלות שונות למען החברים בהן , ביניהן עזרה הדדית , טקסים חברתיים וחגיגות . יש אף החושבים כי מקור המלה גילדה הוא במלה האנגלית " גלד " , שפרושה כסף , שם שנתן לאגדות המקצועיות בשל מנהגן לתמך בחבריהן העניים . במאה ה - 16 ירדו הגילדות מגדלתן ובימי המהפכה התעשיתית , שהתרחשה משלהי המאה ה - 18 , נעלמו . אולם למעשה הניחו הגילדות את היסודות להתאגדות על בסיס מקצועי , אשר ברבות השנים היתה לאגוד המקצועי הפועל בימינו . אגוד מקצועי הסתדרות העובדים הכללית מהפכה התעשיתית גימטריה גימטריה היא צרוף הערך המספרי של האותיות במלה או בצרוף מלים , כדרך לגלוי משמעות נסתרת שלהן . מקור המנח במלה היונית גאומטריה , שפרושה חשבון . לכל אות באלף - בית העברי יש ערך מספרי . ערכן של האותיות א - י הוא מאחת עד עשר , של האותיות כ - ק מעשרים עד מאה , של האות ר - מאתים , האות ש - שלוש מאות והאות ת - ארבע מאות . כאשר מסכמים את הערכים המספריים של האותיות בשם או בכל מלה אחרת , מוצאים את הגימטריה שלהם . ידוע כי כבר היונים , האשורים והבבלים השתמשו באותיות לסמון ערך מספרי . דגמה קדומה לשמוש בגימטריה נמצאת בכתבת של סרגון ה - 2 מלך אשור , מן המאה ה - 8 לפני הספירה , שבנה את החומה שהקיפה את העיר חורסבד בארך של 16,000 אמות , בהתאמה לגימטריה של שמו . בעולם ההלניסטי נהגו פותרי החלומות להעזר בגימטריה . נראה כי היהודים אמצו את השמוש באותיות לסמון מספרים בימי הבית השני . בימי התנאים ( במאה ה - 2 לספירה ) החל השמוש בגימטריה כדרך לפרוש משמעיות נסתרות בתורה . דרך פרשנות זו פרחה בימי המשנה והתלמוד . הדרשנים אמרו , למשל , ששלוש מאות ושמונה - עשר חניכיו של אברהם , שבראשם יצא להלחם במלכים שהתקיפו את סדום , לא היו בעצם אלא איש אחד - אליעזר עבדו , ששמו בגימטריה 318 . בהלכה מעטו להשתמש בגימטריה . אחת הדגמאות לשמוש בה היא השאלה הנוגעת במנין הימים שנזיר חיב בנדרו . מכיון שהתורה אינה אומרת זאת במפרש , נעזרו בגימטריה , ופרשו כי הכתוב " קדוש יהיה " ( במדבר ו ה ) מצביע על שלושים יום , משום שערך המלה " יהיה " הוא שלושים . מדרשי אגדה שעסקו בגימטריה היו נפוצים מאוד , עד כדי לכל אות באל"ף - בי"ת יש ערך מספרי . המשתמשים בגימטריה מאמינים , כי סכום הערכים המספריים של האותיות המרכיבות את המלה מרמז על המשמעות המיוחדת שלה . רחוב גילדת החייטים בפירנצה במיניאטורה מהמאה ה - 14 . בגילדת החייטים נכללו מוכרי הבדים , צובעי הצמר והחייטים .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|