עמוד:171

קונסטנטינוס למזרח והכניע את יריבו . לאחר 39 שנים אחדה הקיסרות הרומית מחדש תחת שלטונו של שליט יחיד . קיסר ואוגוסטוס קונסטנטינוס פעל בשני אפיקים עקריים : הוא יסד בירה חדשה לקיסרות - העיר קונסטנטינופוליס ( עיר קונסטנטינוס ) במקומה של ביזנטיון העתיקה וחנך אותה בשנת 330 . כן שקד על אחדותה של הכנסיה הנוצרית . לשם כך כנס בשנת 325 את ועידתה הראשונה ( קונסיל ) בעיר ניקאה ובה הוצאה הכת הארינית אל מחוץ לנצרות ונקבעו עקרי האמונה הנוצרית , חגי הדת וסדרי ארגונה . כמו כן ארגן מחדש את מבנה השלטון וקבע את מעמדו כ " דומינוס " - קיסר ואוגוסטוס כאחד . מטבע חדש שטבע מזהב - הסולידוס - עתיד היה לשמר על ערכו מאות בשנים בכל רחבי אירופה והמזרח . ב - 13 השנים האחרונות לשלטונו שרר שלום ברחבי ממלכתו . קונסטנטינוס והיהודים בתקופת שלטונו במזרח החריפה ההתנגשות בין היהדות לנצרות בשל השנוי שהכניסו הנוצרים במועדי החגים , וביחוד במועד חג הפסח ובתכנו . אולם מדיניותו של הקיסר ביחס ליהדות היתה זהירה : נאסר על לא יהודים להתגיר ; מתנצרים מקרב היהודים קבלו הגנה , לבל יפגעו בשל המרת דתם על ידי היהודים ; היהודים שתפו במועצות הערים והתר להם להכנס לירושלים ב - ט ( תשעה ) באב - הקלה שלא נודעה לפניו . בארץ - ישראל היתה בימיו בניה נרחבת של כנסיות , בעקר בירושלים ובבית לחם . ביזנטיון נצרות רומא העתיקה - תקופת הקיסרים עלית ביזנטיון ושקיעת האימפריה קונסרוטיבים זרם ביהדות הקובע כי אין לשנות את המסרת היהודית ואת עקרונותיה וכי תקפם יפה לתמיד , אך עם זאת יש דברים שאפשר לשנותם ולהתאימם לארחות החיים בעולם בן זמננו . התנועה הקונסרוטיבית קמה בגרמניה בראשית המאה ה - 19 . מקימה , זכריה פרנקל , היה ראש בית - המדרש לרבנים בברסלאו שבגרמניה . הוא דחה את גישתם השמרנית והקפואה , לדעתו , של האורתודוקסים , שהתנגדו בתקף לכל שנוי . הוא התנגד גם לרפורמים , שנטשו את קיום המצוות , ותרו על השמוש בלשון העברית כשפת התפלה ודחו את ארח החיים היהודי המסרתי . פרנקל החזיק בעמדה הרואה ביהדות ובארח החיים היהודי תוצאה של מארעות היסטוריים , ולכן נקרא הזרם הזה גם " יהדות היסטורית " . הוא טען כי בד בבד עם השאיפה לשמר על מסרתה , על היהדות להתפתח ולצמח כל הזמן . פרנקל האמין גם באפיה הלאמי של היהדות ותמך בשיבה לארץ - ישראל . בנוסף למרכז בברסלאו , היו לקונסרוטיבים באותה תקופה גם בתי - מדרש בפדובה שבאיטליה ובבודפשט שבהונגריה . במחצית השניה של המאה ה - 19 עבר מרכז הכבד של התנועה מאירופה לארצות - הברית . ב - 1887 נוסד בניו - יורק " בית - המדרש לרבנים באמריקה " , שבראשו עמד משנת 1902 שניאור זלמן שכטר , ממשיך דרכו של פרנקל . שכטר טפח את הגישה של היהדות ההיסטורית , המענינת להעמיק את למודי היהדות והמסגלת להתמודד גם עם ידע מודרני . התנועה הקונסרוטיבית זכתה לתמיכה רבה בקרב יהדות ארצות - הברית , שהיתה מרכבת ברבה ממהגרים ששאפו להשתלב בחברה המודרנית וגם להמשיך ולשמר על המסרת היהודית . הצד החיצוני הנאה של טקסי הדת בבית - הכנסת הקונסרוטיבי , והגמישות שנהגו בקיום המצוות , משכו רבים לחיק התנועה . לאחר מלחמת העולם השניה חל גדול נכר במספר החברים בתנועה . מאות בתי - כנסת ומוסדות חנוך וקהלה רבים הוקמו ברחבי צפון אמריקה והתנועה הקונסרוטיבית היתה לזרם הגדול ביותר מבין הזרמים היהודיים האחרים בארצות - הברית . מגמה זו השתנתה משנות ה - 80 ואילך , כשמקצת היהודים נטו יותר לאורתודוקסיה ומקצתם לרפורמים , וגם בשל הירידה הכללית במספר היהודים המשתיכים לבתי - כנסת . יחד עם זאת , כמחצית מיהודי ארצות - הברית המשתיכים לבית - כנסת כלשהו הנם קונסרוטיבים , והתנועה מקימת בתי - ספר ומחנות קיץ לילדים . התנועה הקונסרוטיבית בישראל בישראל שמה של התנועה הקונסרוטיבית הוא " התנועה המסרתית " . היא כוללת כ - 50 קהלות ברחבי הארץ . מרכז התנועה הוא בירושלים , שבה גם נמצא בית - המדרש ללמודי יהדות , המסמיך רבנים ומעניק תארים אקדמיים בלמודי יהדות . בית - המדרש מנחה גם את תכנית תל"י , תכנית לתגבור למודי יהדות , הנתמכת על ידי משרד החנוך והתרבות ופועלת בבתי - ספר ממלכתיים שונים . לתנועה יש גם תנועת נער - נע"ם ( ראשי תבות של נער מסרתי ) - שלה ששה - עשר סניפים . בישראל פועל ועד הלכה , הפוסק בענינים המיחדים לחיים בארץ . קבוץ חנתון והישוב הקהלתי שרשים שבגליל , הוקמו שניהם על ידי אנשי התנועה המסרתית . התנועה המסרתית נתקלת בהתנגדות מצד הממסד הדתי בארץ בדומה לתנועה הרפורמית והיא נאבקת על ההכרה בה בנושאים כמו גיור , דיני אישות ועוד . ארצות - הברית - יהודי ארצות - הברית הלכה יהדות רפורמים שנטר , שניאור זלמן קונפוציוס פילוסוף סיני ומיסדה של אסכולה פילוסופית ודתית מרכזית בתרבות הסינית . חי בשנים 551 - 479 לפני הספירה . אך מעט ידוע על חייו של קונפוציוס , הנקרא גם קונג פו דזה . לפי המסרת הוא היה נצר למשפחת אצילים , שהתמחה בעריכת טקסים ופלחנים ושמש שנים אחדות כפקיד זוטר בשרות הקיסרי הסיני . במשך רב ימי חייו נסה קונפוציוס לשכנע את השליטים בצדקת רעיונותיו המדיניים ובטענותיו , כי על בני האצלה לעבר הכשרה לפני שישאו בנטל השלטון , אך ללא הצלחה . כמורה הצליח

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר