עמוד:192

ומרכז מסחר ומלאכה ( משי , עור וצורפות ) . עם שקיעת הח'ליפות המסלמית ירדה העיר מגדלתה ונבזזה פעמים אחדות . ב - 1236 כבשו אותה הנוצרים מחדש במלחמת הרקונקויסטה . עם כבוש קורדובה על ידי הערבים בשנת 1 71 , הפקדה בידי תושביה היהודים השמירה על העיר . תחת שלטון בית אמיה , במאות ה - 8 - 11 , שגשגה הקהלה היהודית , שבה חיו ופעלו חסדאי אבן שפרוט ויהודה אברבנאל , ורבים אחרים . הקתדרלה הענקית של קורדובה קרויה " מסקיטה " ( מסגד בספרדית ) , כי היתה במקורה מסגד , שנבנה במאות ה - 8 - 10 . ברבע העתיק של העיר מצוי גם בית - כנסת מהמאה ה - 14 וביתו של הרמב"ם ( שנולד בעיר , אך עזב אותה בגיל צעיר ) , המשמש היום מוזאון . התירות היא מקור פרנסה חשוב לתושבי העיר , בצד התעשיה . אבן שפרוט , חסדאי גותים ספרד קרתגו רומא העתיקה רמב"ם קורדוברו , משה מגדולי המקבלים . מחברו של " פרדס רמונים " , ספר שקבע שיטה בקבלה . ידוע גם בראשי התבות של שמו - רמ"ק . חי בשנים 1522 - 1570 . רבי משה קורדוברו חי בצפת במאה ה - 16 , כאשר היתה מרכז ללמוד ולעסוק בקבלה . אין יודעים היכן נולד , אך לפי שמו מניחים כי מוצאו בספרד . הוא היה תלמידם של רבי יוסף קארו , מחבר ה " שלחן ערוך " , ושל רבי שלמה אלקבץ , מחברו של הפיוט " לכה דודי " . יתכן שהיה מורהו של רבי יצחק לוריא אשכנזי ( האר"י ) לתקופה קצרה ( האר"י הגיע לצפת בשנה שבה נפטר קורדוברו ) . קורדוברו כתב כמה וכמה ספרים , אולם יצירתו החשובה ביותר היא הספר " פרדס רמונים " , שנכתב ב - 1549 . בספר זה נסה קורדוברו לסכם באפן ברור ושיטתי את תורת הקבלה לפי ספר " הזהר " , ספרה העקרי של הקבלה . קורדוברו שלב בספר זה גישות שונות בקבלה ובטא גם את השפעת ספרי הפילוסופיה של התקופה , וביניהם ספרי הרמב"ם , עליו . את סמלי הקבלה ארגן קורדוברו ברצף המתחיל ב " אינסוף " , המהות האלוהית הנסתרת , יורד דרך הספירות , שהן כעין " כלים " שדרכם נאצלים הכחות האלוהיים , ומסתים בתופעות היקום . " פרדס רמונים " הפך לספר חשוב ומרכזי בתורת הקבלה , אך שיטתו של קורדוברו נדחקה לבסוף על ידי שיטתו של האר"י , שהדגישה את השפעת מעשיו ומחשבותיו של האדם כפרט ושל עם ישראל ככלל ב " תקון עולם " . אלקבץ , שלמה האר"י , רבי יצחק אשכנזי לוריא זהר קארו , יוסף קבלה רמב"ם קורוסוה , אקירה במאי קולנוע יפני , שסרטיו הפכו את הקולנוע היפני פופולרי ומכר גם בארצות המערב . יפים החזותי של הסרטים ויכלתו של קורוסוה לספר בתנופה ובמימנות עלילות מרכבות ורבות משתתפים , הפכו אותו לאחד היוצרים החשובים ביותר בקולנוע מאז מלחמת העולם השניה . חי בשנים 1910 - 1998 . אקירה קורוסוה , למד ציור בסגנון מערבי לפני שהחל לעסק בקולנוע , תחלה כתסריטאי ואחר כך כבמאי . הוא החל לבים בשנת 1943 , בימי מלחמת העולם השניה . לאחר שבע שנים הוא התגלה לעולם המערבי בסרטו " רשומון " , שעלילתו מתרחשת ביפן במאה ה - 12 . בסרט מצגות באפן מרתק ומשכנע ארבע נקדות מבט שונות על פרשת אנס ורצח . כל אחד מארבעת המתארים מאמין שתאורו הוא האמתי . הצופה בסרט נוכח לדעת שקים פער בין האפן שבו אנו קולטים את המציאות לבין האפן שבו אנו פועלים בה . הסרט , בככובו של טושירו מיפונה , זכה בפרס האוסקר . אקירה קורוסוה הצטין במגון סוגי הסרטים שיצר : סרטי סמוראים ( לוחמים יפנים ) , סרטי בלוש , מלודרמות , אפוסים היסטוריים ודרמות . למרות הצלחותיו המקדמות בקרב סוגי קהל שונים ברחבי העולם , הוא ידע עליות ומורדות בקרירה שלו , וב - 1971 אף נסה להתאבד . בשנות ה - 80 חזר קורוסוה לבים , בעקר הודות להערכה הרבה שרחשו לו משקיעים זרים , לא יפנים . סרטיו הבולטים : " שבעת הסמוראים " ( 1954 ) - מעין " מערבון מזרחי " על שבעה לוחמים הנחלצים לעזרת כפר קטן המתקף בידי שודדים ; " המבצר הנסתר " ( 1958 ) ; " גבוה ונמוך " ( 1962 ) ; " דודסקדן " ( 1970 ) ; " קגמושה " ( 1980 ) - על גנב קטן במאה ה - 16 החי ככפילו של מנהיג שמת בסתר ; " רן " ( 1985 ) - קורדובה היא אחת הערים היפות בספרד , ומבקריה הרבים הם מקור הכנסה חשוב בה . בתמונה - רחוב הפרחים בקורדובה .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר