|
עמוד:123
מות אח או אחות . הדין מחיב לומר קדיש יתום במשך אחד - עשר חדש אחרי הפטירה . חצי קדיש - נסח מקצר של הקדיש - אומרים פעמים אחדות בתפלת שחרית , לפני תפלת מנחה ולפני מעריב . בתפלה אין כל זכר למות , והיא באה כנראה לבטא את האמונה בה'דוקא בשעות הקשות , שבהן מעלים את זכר המת . סוג אחר של קדיש הוא קדיש דרבנן , הנאמר אחרי למוד תורה בצבור . משלבת בו תפלה לשלום החכמים ותלמידיהם . הקדישים השונים נאמרים בנעימות מסרתיות קבועות , וכמה מן הלחנים זכו לפתוח מוסיקלי בידי מלחינים נודעים כגון רול , בלוך וברנשטין . קדיש יתום נקלט בתודעת העם , ובעקבות השואה נקבע יום י ( עשרה ) בטבת כיום הקדיש הכללי לכל אלה שהתאריך המדיק של מותם לא נודע . אבלות בלוך , ארנסט ברנשטין , לנרד רול , מוריס , קדישמן , מנשה פסל וציר ישראלי חדשן . יצר בטבע והשתמש בו כבחמר אמנותי . עצב לוחות צבעוניים ולוחות זכוכית בחיק הטבע . יחודו טמון בשלוב זכוכית ומתכת ביצירותיו , המבטלים כביכול את חק הכבידה . פסליו מצבים בחוצות הערים השונות בארץ . מנשה קדישמן נולד בתל - אביב ב - 1932 . הוא למד פסול אצל הפסלים משה שטרנשוס ורודי להמן בירושלים . קדישמן שרת בנח"ל , חי שנים מספר בקבוץ מעין ברוך ובקבוצת יזרעאל , ועבד כרועה צאן . ב - 1956 הוא הצטרף למשלחת הארכאולוגית בראשות פרופסור יגאל ידין , שחפרה בחצור . לאחר מכן הוא עבד באגף העתיקות בירושלים והחל ליצר פסלי אבן . ב - 1959 נסע מנשה קדישמן לאנגליה , השתלם שם במשך שנתים וחצי ושמש מרצה אורח בבית - ספר לאמנות . תוך כדי כך הוא השתלב באסכולת הפסול הבריטית הצעירה , שצדדה בפסול מועט בפריטים . בלונדון הוא שהה שלוש - עשרה שנה , עזב את הסגנון הפיגורטיבי ( המעצב צורות כפי שהן בטבע ) והאקספרסיוניסטי ועבר למבנים הנדסיים עתידניים . בתחלת שנות ה - 70 שב קדישמן לישראל . הקשר בין האמנות לטבע מנשה קדישמן הבליט ביצירתו את הקשר שבין האמנות לטבע . הוא צבע גזעי עצים וסלעים בטבע ב " ארועי תל - חי 1980 " , או עסק בעבוי חרשה על ידי הצמדת לוחות מתכת צבעוניים לעצים . כן יצר צלליות של עצים ממתכות שונות , וכדי להמחיש את הרס הנוף והכחדתו יצר חללים בלוחות ברזל גדולים בדמות עצים והציבם בנוף הפתוח . הוא הטמין שברי זכוכית באדמה כדי שיצמחו בדמיון המתבונן בהם כעצי זכוכית , וקבר צלום של אדמת טרשים בין רגבי פסלו של מנשה קדישמן - שלושה עיגולי מתכת המחוברים זה לזה בקו אלכסוני : " פלא . של איזון ושיווי משקל . כבשים , בעלי - חיים תמימים למראה , מופיעים ברבות מיצירותיו של קדישמן .
|
אנציקלופדיה אביב בע"מ
|