מתוך:  > אביב חדש 10 > לפלנד

עמוד:87

הרבה ימות ארכות ועמקות , דמויות אצבעות , שיצרו הקרחונים לפני עדן ועדנים . אך הגדולה בימות לפלנד נמצאת בלפלנד הפינית : ימת אינרי , ששטחה כ - 1,400 קילומטרים רבועים . חלק מן האזור מכסה יערות של עצי מחט , שעדין אפשר למצא בהם דבים וזאבים . רב המשקעים יורדים בצורת שלג , שאינו נמס כל תקופת החרף . החרף נמשך בלפלנד כתשעה חדשים בשנה . שמש חצות מאירה בקיץ שבועות רבים ברציפות בלי לשקע , וכזמן הזה נמשך הלילה בחרף , ורק זהר הקטב מפיג לעתים את חשכתו . אכלוסית האזור דלילה מאוד ואינה עולה על 150,000 נפש . הלפים , שעל שמם קרוי חבל הארץ , היו לפנים תושביו העקריים ונחלקו לשתי קבוצות עקריות : הלפים שישבו בקרבת החופים והתפרנסו מדיג , והלפים ההרריים , שנדדו ממקום למקום עם עדרי אילי הצפון שלהם . בינתים נהרו לאזור תושבים מן הדרום - נורוגים , שודים , פינים , רוסים - והקימו ערים , כמו נרויק וטרומסה בנורוגיה וקירונה בשודיה , והלפים נהפכו למעוט . בד בבד נטשו רב הלפים את ארח החיים המסרתי שלהם ונעשו תושבי קבע . מקצתם יושבים כמעוט בערים ובעירות , ואחרים הקימו ישובים קטנים משלהם על חופי ימות ונהרות . יש גם ישוב לפי גדול יחסית , רוונימי , בפינלנד , שנוסדה ב - 1929 . מספר תושביה 30,000 , והיא נחשבת ל " בירת " לפלנד . מוצא הלפים אינו ברור , אך חושבים שהם תערבת של מונגולים עם שודים , נורוגים ופינים . על חופי אוקינוס הקטב הצפוני נמצאו שרידי ישובים לפיים מלפני 12,000 שנים . שפתם קרובה מאוד לפינית . לפלנד אינה עוד אזור נדח . למשל , ליד קירונה שבחלק השודי של לפלנד כורים מאז ראשית המאה ה - 20 כמיות גדולות של עפרות ברזל מאיכות מעלה . האזור גם עשיר ביערות , שעציהם משמשים בסיס לתעשיה גדולה של מנסרות וכדומה . נהרותיה של לפלנד הם מקור של כח חשמלי , ותחנות - כח רבות הוקמו לארכם . גם תעשית הדיג מפתחת , בעקר בצפון נורוגיה . ים הלבן סקנדינויה קטב לקויי למידה מנח בפסיכולוגיה ובתורת החנוך המתיחס לקבוצה גדולה של לקויים המקשים על הילד לרכש ולהשתמש במימניות כמו הקשבה , דבור , קריאה , כתיבה , חשיבה הגיונית ופתרון בעיות חשבוניות . ילדים בעלי לקויי למידה מתקשים להשתלב במסגרת הלמודים של כתה רגילה . הם לומדים לאט יותר , מתקשים להתרכז ולהקשיב לדברי המורה , ונתקלים בבעיות הקשורות בכשר הגופני ובתאום בין התנועות לבין חושי הראיה או השמיעה בפעלות כמו עליה במדרגות ומשחק בכדור . במדינות רבות , וגם בישראל , יש מוסדות ומסגרות של חנוך מיחד שמטרתם לסיע לילדים אלה ללמד ולהשתלב בחברה . סוגים של לקויי למידה ישנם שני סוגים בולטים של לקויי למידה : התפתחותיים ולמודיים . הלקויים ההתפתחותיים כוללים : לקויים בקשב - חסר יכלת להגיב לגרוי המשמעותי ביותר באותו רגע . למשל , להקשיב לדברי המורה ולא לציוץ צפור מחוץ לכתה ; לקויים בזכרון לטוח קצר או ארך ; לקויים בתפיסה חזותית - למשל , הילד אינו תופס את הסימן שמראים לו והספרה 2 נראית לו כמו ברבור או האות ד כמו ר ; או שאינו מבחין בין משלש לרבוע או בין צורה לרקע ; לקויים בתפיסה שמיעתית - אינו מסגל להבחין בין צלילים דומים אבל שונים ; לקויים בתפיסה גופנית ( מוטורית ) - לקוי בכשר להפעיל שרירים גדולים הגורם לסרבול ולקשי בשמירה על שווי משקל , וכן לקוי בהפעלת שרירים עדינים , בעקר אצבעות הידים , הגורם לקשי בכתיבה ; לקויי לשון - קשי להגות נכון את הצלילים השונים ולקלט את השפה . לקויים למודיים קשורים לבית - הספר ומתגלים עקב כשלון ברכישת מימניות הקריאה , החשבון , הכתיב והכתב . אחד הלקויים המפריעים ביותר להתקדמות בלמודים ובחיים בכלל , נקרא דיסלקציה . זוהי הפרעה בקריאה הנובעת כנראה מפגם קל במח . הלוקים בדיסלקציה יכולים להיות בעלי רמת משכל גבוהה אך מתקשים ביותר בקריאה ובכתיבה . כתב ידם אינו ברור ואינו קריא , ויש להם הרבה מאוד שגיאות כתיב . הם מתקשים לתפס את ההבדלים בין ..... .....,, מלים ( מתות . הם יכולים להפך את סדר האותיות במלה או להחליף אותיות , ומתקשים באיות . עקב לקוי זה התקדמותם בלמודים מעכבת , נוצרים קשיים בהשתלבותם בחברה ובעבודה וגוברים רגשות התסכול שלהם . שלג כבד מכסה את לפלנד במשך כל תשעת חודשי החורף בתמונה - בקתות מחסה בחלקה הנורווגי של לפלנד שנועדו להגן על בני האדם מפני מזג האוויר הסוער שבאיזור

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר