מתוך:  > אביב חדש 10 > למידה

עמוד:77

למידה תהליך שבו רוכשים ידיעות ומימניות חדשות . הלמידה היא התנסות היוצרת שנוי בהתנהגות או במאגר הידע שיש לאדם . הלמידה מתרחשת אצל האדם ואצל בעלי - החיים האחרים . הלמידה היא אחד התהליכים החשובים ביותר בחיי היצורים החיים , כי היא עוזרת להם להסתגל לחיים . כל בעל - חיים מסגל ללמד . אולם ככל שהוא משתמש פחות באינסטינקטים ובדחפים המולדים שלו ( שעמם הוא נולד ) , הוא נזקק יותר ללמידה . אצל האדם קשורים תהליכי הלמידה בחשיבה , עד שכמעט אין להפריד ביניהם . יש תהליכי למידה כלליים המשתפים לכל בעלי - החיים , שעקרם רכישת תגובות יחידות . אלו הן " התניות " , כלומר יצירת תגובה על גרוי מסים בתנאים מסימים . ויש תהליכים הדורשים כשר הדברות , הבנה והגיון , והם אפיניים בעקר לאדם . בני אדם רוכשים מידע חדש , מימניות חדשות או הקשרים חדשים , העוזרים להם להתנהג בצורה גמישה ויעילה יותר . הם לומדים להגיב באפנים שונים בהתאם לנתונים השונים . התניות היוצרות למידה החוקר הרוסי פבלוב ערך נסויים בבעלי - חיים וגלה צורת למידה שקרא לה התניה קלסית . צורת למידה זו מתקימת הן אצל בעלי - חיים והן אצל בני אדם . פבלוב גלה כי בכל פעם שהגיש לכלב נתח בשר , התחילו בלוטות הרק שלו להפריש רק . אחר כך החל פבלוב לצלצל בפעמון בכל פעם שהגיש לכלב את הבשר . כעבר זמן גלה כי די בצלצול הפעמון כדי שהכלב יפריש רק . הכלב למד כי צלצול הפעמון מבשר נתח בשר ונוצר אצלו " רפלקס מתנה " , קשור בין שתי העבדות האלה . התניה קלסית היא אפוא צורת למידה , שבה משיגים תגובה טבעית - הפרשת רק - בעזרת גרוי מלאכותי - צלצול בפעמון - על ידי קשור הגרוי המלאכותי עם הגרוי הטבעי - נתח הבשר - במחו של הכלב . האפיני לדרך למידה זו הוא השמוש באסוציאציות ובהקשרים ללא מודעות החשיבה והתפיסה , למשל , לחוש רעב תמיד דוקא בשעה שש . התניה מפעילה היא דרך למידה , שבה ההתנהגות עצמה מביאה ללמידת התנהגות חדשה . לדגמה , יונה מהלכת חפשית בתוך כלוב שעל אחד מקירותיו מציר משלש . במקרה היונה מנקרת את המשלש ואז משתחררת מנת מזון דרך פתח בכלוב . עד מהרה תלמד היונה לנקר את המשלש כאשר היא חפצה במזון . התניה זו שונה מהראשונה בכך שנקור משלשים אינו התנהגות טבעית של יונים , שלא כפליטת רק למראה בשר אצל כלבים . בהתניה זו התגובה - ולא הגרוי - פועלת כחזוק להתנהגות . צורת למידה זו מאפינת בהרגלים או בשרשרת התנהגיות חוזרות המחזקות בקבלת תגמול . כך למשל , כאשר רוצים ללמד ילד להשתמש במלון נותנים לו סכריה בכל פעם שבצע פעלה זו . התנית המנעות היא למידה של הקשרים הגורמים לנסיגה או לבריחה , כדי להמנע מגרוי לא רצוי . למשל , להמנע מלגעת בתנור בוער . אם בכל פעם שילחץ על כפתור מסים יגרם לו כאב , ימנע בעל - החיים מללחץ על הכפתור . ואם יהיה צלצול מקדים - הוא ילמד תנועה המונעת לחיצה למשמע הצלצול . עוד צורות למידה בחיי יום - יום אין אדם מגיב בתגובה אחת אלא בסדרת תגובות , כי בדרך כלל הפעלות הן מרכבות . ישנן דרכי למידה שונות והן תלויות בטיב החמר הנלמד , בדרגת ההתפתחות של הלומד ובגילו . דרכי הלמידה השכיחות הן נסוי וטעיה , חקוי , למידה תצפיתנית ובוננות . נסוי וטעיה . למידה זו מתרחשת בסביבה שיש בה גרויים רבים ובעלי - החיים ובני אדם צריכים להחליט באיזו תגובה לבחר . לדגמה , חלדה צריכה לפתח דלת אחת מתוך כמה דלתות כדי להגיע למזון . היא מנסה פעמים מספר את הדלתות השונות ולומדת לבסוף על ידי הטעיות החוזרות איזו היא הדלת הנכונה . מעתה תפתח רק אותה . בדרך כמו כל פעילות נפשית אחרת , הלמידה אינה תהליך נפרד אלא תלויה בתנאים הגופניים והנפשיים של הלומד . בתמונה - שיווי משקל מושלם : הישג למידה של ילדה בטוגו . הזכירה והשכחה תלויות במידה רבה בתרגול , כדי שהלמידה לא תישכח , יש לתרגל לעתים מזומנות את מה שנלמד . בתמונה - תרגול בסקי מים .

אנציקלופדיה אביב בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר