עמוד:5

מרכיבי מארז הלמידה להלן פירוט של מארז הלמידה : א . שלושה גיליונות מודפסים • גיליון אחד עוסק בנוף, אקלים וסביבה וכולל את גבולות ישראל ומקומה של ישראל במזרח התיכון . • גיליון שני עוסק באוכלוסייה ויישובים . • גיליון שלישי עוסק בכלכלה, תשתיות וסביבה . הגיליונות הם הציר המרכזי של הלמידה, וסדר ההוראה שלהם נתון להחלטת המורה . עם זאת, מצורפת בהמשך המלצה לרצף למידה . כל גיליון כולל כתבות ומדורים . חלק מהכתבות ומהמדורים נכתבו על ידי חוקרים ומומחים בתחומי הגאוגרפיה השונים ששמחו לשתף פעולה עם הפרויקט . הכתבות הכתבות עוסקות בסוגיות המרכזיות הקשורות למרחב הישראלי . הן מציגות ראייה רחבה של הסוגיות וכוללות מידע רלוונטי שתומך בעמדות המובעות בכתבות . הלמידה דרך הכתבות מחברת את התלמידים לדילמות ולמצבים שחלקם מוכרים להם מהמרחב שבו הם חיים . כך מוצגות לתלמידים הסוגיות החשובות והמרכזיות שמעסיקות הן את החוקרים והן את מקבלי ההחלטות, וכל זאת בשפה בהירה, נגישה ונעימה לקריאה . המדורים • ישראל במספרים – הצגת נתונים סטטיסטיים רלוונטיים לתחומים שבהם עוסק כל גיליון . הנתונים מוצגים בגרפים ובאינפוגרפיקות . • המעבדה – חשיפה לעולם המחקר בתחומי הגאוגרפיה השונים . חוקר מוביל מציג את תחום מחקרו ועמדתו בנושא שהוא מתמחה בו . • המקצוענים – בעל מקצוע מתחום הגאוגרפיה מציג את תחום עיסוקו . כך התלמידים נחשפים לאפשרויות של יישום תחומי הגאוגרפיה בשוק העבודה . • דרכון – תיאור תופעה גאוגרפית במקום מסוים בעולם שרלוונטית לישראל . • גלריה – הצגת תופעה הקשורה למרחב בישראל שקיבלה משמעות בתחום האמנות . • המושגים – מה הקשר ? – הגדרה של שלושה מושגים ומושגים מאוירים . מטרת המדור היא להציג מושגים הקשורים לנושאים שבגיליון ולעודד את התלמידים למצוא קשרים בין המושגים, ומתוך כך בין הנושאים שבגיליון . ב . אפליקציה לטלפון הסלולרי אפליקציית שפותחה במטח מבוססת על סריקת טקסט או תמונה מתוך הכתבות השונות המופיעות בגיליונות . על גבי החומר המודפס מופיעים סמלילים ( לוגואים ) שמסמנים נקודות סריקה . פעולת הסריקה תפתח על גבי מסך הטלפון הנייד מגוון של אמצעי למידה : סימולציות של תהליכים ; פענוח פעיל ואינטראקטיבי של דיאגרמות, גרפים ומפות ; סרטונים ; פעילויות קבוצתיות ; פעילויות לעבודה עצמית ; הפניה למפות ולאתרים ברשת ועוד . האפליקציה היא חלק חשוב בתהליך הלמידה, משום שהיא כוללת פעילויות, מבדקים, מושגים וחושפת את התלמידים למידע רלוונטי נוסף וגם מאפשרת להתאמן באוריינות דיגיטלית . אם המורה או בית הספר אינם מאפשרים שימוש בטלפונים ניידים, אפשר להציג משימות שונות באמצעות מקרן במליאה ולשייך את המשימות לעבודה על מחשבים במעבדה הבית - ספרית או בבית . 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר