עמוד:34

43׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם ם י קִ צָ וּ מ ם עִ ם י עִ שְׁ עַ תַ שְׁ מִ . מוּנָה תְ לְכָל ת חַ תַ מִ ת אִימוֹ תְ מַ הַ ם הַמִלִי ת לִימוּ אֶ שְׁ וֹרה וְהַ מ ל הַ שֶׁ צְפוּ בַּהַדְגָמָה מַיִם וְצֶבַע מַאֲכׇל מִתְעַרְבְּבִים 2 . בְּקַלוּת, אֲבָל יֵשׁ נוֹזְלִים שֶׁאֵינָם מִתְעַרְבְּבִים וְלָכֵן 1 נוֹצְרוּ שְׁכָבוֹת בַּכּוֹס . 3 וּא מוּצָק . ה מוּנָה תְ בַּ שֶׁ וֹקוֹלָד שׁ הַ 1 . ? ת לְבָבוֹ ת לְצוּרַ ם רִבּוּעִי ת מִצוּרַ – ל שָׁ מָ לוֹ, לְ שֶׁ הַצוּרָה ת אֶ ת נוֹ שַׁ ר לְ שָׁ אֵיךְ אֶפְ 2 ה בִּקְעָרָ מוּצָק | נוֹזֵל וֹקוֹלָד שׁ ם מִי שָׂ וֹקוֹלָד שׁ הַ ת אֶ מְחַמְמִים | מְקָרְרִים הָיָה שֶׁ וֹקוֹלָד שׁ הַ , ם מוּ חִ הַ ת בְּעִקְבוֹ מוּצָק | נוֹזֵל פַךְ לְ הָ מוּצָק | נוֹזֵל 8 גילוי וחקירה מטרה לעורר חשיבה על שינוי המצבים של החומר ( מוצק ונוזל ) באמצעות התנסות חווייתית . עמ׳ בחוברת 8 - 9 מזכירים את הוראות הבטיחות • בהדגמה זו משתמשים במים רותחים, יש לנקוט אמצעי זהירות מתאימים . את השוקולד יש להתיך בכלי הטבול בכלי עם מים רותחים ( ״בן מארי״ ) . חשוב להזכיר לילדים את כללי הבטיחות בהתנסויות במדעים : • קשובים להוראות המורה בתצפיות, בניסויים ובבנייה והכנה של מוצרים ( כולל הדרך שבה נשתמש בחומרים ובציוד ) . • כדי לשמור על הגוף בזמן ניסויים חשוב לאסוף שיער ולדאוג שהבגדים לא יפריעו למהלך הניסוי ולא יתנפנפו ( למשל סווטשירט רחב ) . • בזמן ניסויים והדגמות חשוב לשבת במקום ולא להסתובב בכיתה . • אם במהלך פעילות נתקלים בציוד שבור, מודיעים על כך למורה . • שומרים על ניקיון סביבת הלמידה, ובסיום הניסויים והפעילויות שוטפים ידיים . פעילות 1 לפני הפעילות מבקשים מהילדים להסביר מדוע אנחנו אומרים שהשוקולד הוא מוצק . מצפים מהם לחזור על העקרונות המבדילים בין נוזל למוצק שנלמדו בהדגמה עם העדשים בעמוד 6 . הערות לעצמי קוגניטיבי חברתי חוש - נועי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר