עמוד:86

68׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם בִּשְׁבִילְךָ זֶה מְיֻתָר . . . בִּשְׁבִילִי זֶה אוֹצָר ! ( כָּךְ מַפְחִיתִים צְרִיכָה ) כְּשֶׁמִירָה וְאָמִיר הָיוּ בַּגַן, הַצַעֲצוּעַ הָאָהוּב בְּיוֹתֵר עַל אָמִיר הָיָה טְרַקְטוֹר צָהֹב מִפְּלַסְטִיק, עִם כַּף גְדוֹלָה, קְצָת שְׁבוּרָה . הוּא קָרָא לוֹ שׁוּפְלְדוֹזֶר . הַצַעֲצוּעַ הָאָהוּב בְּיוֹתֵר עַל מִירָה הָיָה קַטַר רַכֶּבֶת יָשָׁן מֵעֵץ, שֶׁדָהַר עַל מְסִלָה אֲדֻמָה לַאֲרָצוֹת רְחוֹקוֹת . מִירָה וְאָמִיר הֵם תְאוֹמִים . בְּמֶשֶׁךְ כָּל הַשָׁנִים שִׂחֲקוּ יַחַד וְהֶחֱלִיפוּ בֵּינֵיהֶם בְּגָדִים וְצַעֲצוּעִים, אֲבָל הַטְרַקְטוֹר נִשְׁאַר תָמִיד רַק שֶׁל אָמִיר, וְהַקַטָר הָיָה רַק שֶׁל מִירָה . כְּשֶׁאָמִיר וּמִירָה עָלוּ לְכִתָה א׳, הַצַעֲצוּעִים נִשְׁאֲרוּ עַל הַמַדָף . שָׁנָה שְׁלֵמָה עָבְרָה . . . הַטְרַקְטוֹר וְהַקַטָר הִתְכַּסוּ אָבָק . כְּשֶׁנִגְמַר הַחֹפֶשׁ הַגָדוֹל וְהַיְלָדִים עָלוּ לְכִתָה ב׳, אִמָא שֶׁלָהֶם הִכְרִיזָה עַל "שְׁבוּעַ הַשִׁחְרוּר" . "בַּשָׁבוּעַ הַזֶה," הִיא אָמְרָה, "תְשַׁחְרְרוּ אֶת כָּל מָה שֶׁמְיֻתָר בַּחֲדָרִים שֶׁלָכֶם . כָּל אֶחָד מִכֶּם יוֹצִיא לָאַרְגָז הַגָדוֹל צַעֲצוּעִים שֶׁאֵינָם בְּשִׁמוּשׁ . " וְכָךְ הָיָה . אָמִיר וּמִירָה מִלְאוּ את הָאַרְגָז בְּצַעֲצוּעִים שֶׁכְּבָר לֹא שִׂחֲקוּ בָּהֶם . "אֲבָל מָה יִהְיֶה עִם שׁוּפְלְדוֹזֶר ? אַף אֶחָד לֹא יְשַׂחֵק אִתוֹ יוֹתֵר ? " שָׁאַל אָמִיר . "וְגַם לֹא עִם הַקַטָר שֶׁלִי ? " שָׁאֲלָה מִירָה . "לָמָה לֹא ? " הֵשִׁיבָה אִמָא, "לִפְעָמִים לְיֶלֶד אֶחָד הַצַעֲצוּעַ מְיֻתָר, וּלְיֶלֶד אַחֵר - אוֹתוֹ צַעֲצוּעַ הוּא אוֹצָר . " מִירָה חָשְׁבָה רֶגַע וְאָז נִתְרָה עַל רַגְלֶיהָ, "אֲנִי יוֹדַעַת ! נַעֲשֶׂה שׁוּק הַחְלָפוֹת בַּכִּתָה . כָּל אֶחָד יָבִיא אֶת מָה שֶׁבִּשְׁבִילוֹ כְּבָר מְיֻתָר, וִיקַבֵּל מַשֶׁהוּ שֶׁבִּשְׁבִילוֹ יָכוֹל לִהְיוֹת אוֹצָר ! ", וְאָמִיר הוֹסִיף, "וּלְכֻלָם יִהְיוּ צַעֲצוּעִים חֲדָשִׁים . . . בְּלִי לִקְנוֹת בִּכְלָל . " וְאִמָא ? הִיא חִיְכָה בַּהֲנָאָה וְהוֹסִיפָה לָאַרְגָז עֲרֵמָה שֶׁל סִפְרֵי פָּעוֹטוֹת . תַכְנְנוּ שׁוּק קַח - תֵן בְּבֵית הַסֵפֶר וְחִשְׁבוּ מָה תָבִיאוּ לִמְסִירָה . יְלָדִי ם מַשְׁפִּיעִי ם 60 בשבילך זה מיותר . . . בשבילי זה אוצר ! הסיפור מציג סיטואציה מוכרת ; הילדים בגרו והצעצועים נותרו ללא שימוש . מה עושים ? מירה ואמיר החליטו יחד עם אימם ליזום בכיתה "שוק החלפות" כך שחפץ מיותר יהפוך לאוצר . הסיפור מדגים חשיבה צרכנית נבונה : הרחבת מלאי הצעצועים תוך כדי צמצום הצריכה . • מקריאים את הסיפור בחוברות סגורות כדי להגביר את הקשב . כדאי לעצור את הקריאה מדי פעם ולשאול שאלות הבהרה וחשיבה . למשל, אחרי המשפט "הטרקטור והקטר התכסו אבק" – מה לדעתכם הבעיה ? מה לדעתכם יקרה בהמשך ? • מזכירים את פירמידת הצריכה שבעמוד 52 ומסבירים שצרכנות נבונה היא בחירה בפעולות שיפתרו צורך אבל בלי לקנות מוצר חדש, אלא לתקן, לשאול ממישהו, לקנות מוצר יד שנייה . . . כך נוכל להפחית את הצריכה ולשמור על הסביבה . קוגניטיבי הרחבה רגשי מטרה לחשוף את הילדים לאקטיביזם חברתי\ סביבתי ולעודד אותם לעשייה דומה, באמצעות סיפור על תרומת חפצים . עמ׳ בחוברת 60 הצעה לפעילות נוספת כדי להטמיע בילדים ובמשפחותיהם ערכים של צרכנות נבונה, מבקשים מהם לקחת את החוברות הביתה ולקרוא את הסיפור עם ההורים . אפשר לבקש מהילדים ליזום פגישה משפחתית כדי להחליט יחד על דרכים לצמצום קניות של מוצרים חדשים, ולשתף את הילדים ברעיונות ובהחלטות . הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר