|
עמוד:53
פלא טבע מדריך למורה׀ 53 מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם ח וֹקְרִי ם בִּפְעֻלָה 1 . שְׁאֵלָה הַאִם צוּרַת הַחוֹמֶר מַשְׁפִּיעָה עַל הַצִיפָה ? 3 . מְנַסִים וּמְגַלִים הַנִיחוּ אֶת שְׁתֵי חֲתִיכוֹת הַפְּלַסְטֵלִינָה שֶׁיְצַרְתֶם בְּקַעֲרַת הַמַיִם . 2 . הַשְׁעָרָה אֵיזוֹ צוּרָה תָצוּף וְאֵיזוֹ תִשְׁקַע בַּמַיִם ? שַׁעֲרוּ וְהַשְׁלִימוּ : א . כַּדוּר הַפְּלַסְטֵלִינָה יָצוּף | יִשְׁקַע ב . קַעֲרַת הַפְּלַסְטֵלִינָה תָצוּף | תִשְׁקַע ג . הַסְבִּירוּ אֶת הַהַשְׁעָרָה שֶׁלָכֶם . 4 . תוֹצָאָה הַשְׁלִימוּ אֶת הַתוֹצָאָה שֶׁהִתְקַבְּלָה : א . כַּדוּר הַפְּלַסְטֵלִינָה ב . קַעֲרַת הַפְּלַסְטֵלִינָה צָף | שָׁקַע צָפָה | שָׁקְעָה 5 . מַסְקָנָה הַשְׁלִימוּ : הַצוּרָה שֶׁל הַחוֹמֶר עַל הַצִיפָה . מַשְׁפִּיעָה | לֹא מַשְׁפִּיעָה נִסוּי 2 הָכִינוּ שְׁתֵי חֲתִיכוֹת פְּלַסְטֵלִינָה בְּאוֹתוֹ הַגֹדֶל . חֲתִיכָה אַחַת כַּדְרְרוּ לְכַדוּר דָחוּס . מֵהַחֲתִיכָה הַשְׁנִיָה עַצְבוּ צוּרָה שֶׁל קְעָרָה . 27 פעילות 4 אחרי הפעילות אם אף אחד לא הצליח לגרום לפלסטלינה לצוף, צרו אתם צורה שצפה . אומרים שציפה יכולה להיות מושפעת גם מהצורה של החומר . מעודדים את הילדים להמשיך וליצור מהפלסטלינה צורות נוספות שיכולות לצוף . גילוי וחקירה מטרה לחקור באמצעות התנסות מדעית – האם צורת החומר משפיעה על יכולתו לצוף במים ? עמ׳ בחוברת 27 קוגניטיבי חברתי חוש - נועי הרחבה למורה ציפה של מוצק בנוזל היא תופעה התלויה במספר גורמים : 1 . צפיפות החומר המוצק, 2 . צפיפות החומר, הנוזל, 3 . צורת הגוף המוצק . צפיפות החומר מורכבת משני אלמנטים : 1 . סוג החלקיקים שמהם מורכב החומר, 2 . המרחק בין החלקיקים . מדוע עץ צף על פני המים ואילו אבן שוקעת בהם ? ב"שפת היום - יום" . אנחנו אומרים שהעץ "קל" מן המים ואילו האבן "כבדה" מהמים . למעשה צפיפות העץ נמוכה מצפיפות המים ולכן הוא צף, ואילו צפיפות האבן גדולה מזו של המים ולכן היא שוקעת . את ההשפעה של צורת הגוף המוצק על ציפה אנו רואים בניסוי הפלסטלינה . צורת הכדור שוקעת אך הסירה צפה, מדוע ? מכיוון שצורת הסירה "תופסת יותר מקום במרחב", כלומר אותה כמות חומר בנפח גדול יותר ( החלל הפנימי מכיל אוויר ) וגם שטח הפנים של הגוף גדול יותר . הערות לעצמי
|
|