עמוד:50

05׀ פלא טבע מדריך למורה מודלים פדגוגיים E 5 הלומד השלם שְׁקִיפוּת בַּטֶבַע דַג עֵין הֶחָבִית הוּא דָג מְיֻחָד בְּמִינוֹ . חוֹקְרִים מִמְכוֹן הָאַקְוַרְיוּם שֶׁל מִפְרַץ מוֹנְטְרֵיי שֶׁבְּאַרְצוֹת הַבְּרִית גִלוּ שֶׁרֹאשׁוֹ שָׁקוּף, וְאֶפְשָׁר לִרְאוֹת אֶת הָאֵיבָרִים שֶׁבְּתוֹכוֹ . שְׁתֵי הַכִּפּוֹת הַיְרֻקוֹת הֵן עֵינָיו שֶׁל דַג עֵין הֶחָבִית, וְהַפְּתָחִים הַשְׁחֹרִים מִלְפָנִים הֵם פִּתְחֵי הֲרָחָה . הַדָג נוֹהֵג לִגְנֹב מָזוֹן מִמֵדוּזוֹת אַרְסִיוֹת . רֹאשׁוֹ הַשָׁקוּף מֵגֵן עַל הָעֵינַיִם מִפְּנֵי אֶרֶס הַמֵדוּזוֹת וְגַם מְאַפְשֵׁר לוֹ לִרְאוֹת לְכָל הַכִּווּנִים . מִבַּעַד לָעוֹר הַשָׁקוּף שֶׁל הַצְפַרְדֵעַ הַזֹאת אֶפְשָׁר לִרְאוֹת אֶת אֵיבָרֶיהָ הַפְּנִימִיִים . הִיא נִקְרֵאת צְפַרְדֵעַ הַזְכוּכִית . שְׂרַף עֵצִים שֶׁמִתְקַשֶׁה בִּתְנָאִים מְיֻחָדִים בְּמֶשֶׁךְ מִילְיוֹנֵי שָׁנִים הוֹפֵךְ לְחוֹמֶר שָׁקוּף שֶׁנִקְרָא עִנְבָּר . בְּתוֹךְ הָעִנְבָּר אֶפְשָׁר לִרְאוֹת יַתוּשׁ שֶׁנִכְלָא שָׁם לִפְנֵי מִילְיוֹנֵי שָׁנִים ! c ) 2004 MBARI ( 24 שקיפות בטבע מתבוננים בתמונות וקוראים בקול ובהתלהבות את קטע המידע שליד כל תמונה . כדאי לעצור לאחר כל קטע מידע, להזכיר את מה שלמדנו, ולבקש מהילדים למצוא את הקשר בין מה שכבר נלמד לבין מה שקראו כעת . מעודדים את הילדים להגיב ולספר מה הפתיע אותם . דג עין החבית חי במעמקי הים האפלים . היתרון בראש השקוף הוא שהדג יכול להגן על העיניים שלו מארס מדוזות בזמן שהוא גונב מהן אוכל . לצפרדעי הזכוכית עור שקוף שדרכו ניתן לראות את איבריהן הפנימיים . חוקרים גילו כי השתקפות האור מצפרדעי הזכוכית מטשטשת את מתאר הגוף וכך מסייעת בהסוואה כנגד טורפים . קוגניטיבי הרחבה רגשי מטרה לחבר את הנושא הנלמד לטבע : גילוי חומרים שקופים בטבע והכרת השימוש בהם . לעורר פליאה מתופעות בעולם, ולהגביר את המוטיבציה לשמור על הסביבה, להתעניין בה ולחקור אותה . עמ׳ בחוברת 24 - 25 הערות לעצמי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר