עמוד:123

123 שָ לֵ ם וַ חֲ לָ קָ י ו הַ זְ מַ ן שֶ לָ נ וּ מְ נַ גְ נִ י ם בְּ יַחַ ד יֵש מָ ה לַ עֲ שׂ וֹ ת ! אֲ נִ י וַ אֲ חֵ רִ ים 13 . קִרְאוּ אֶת הַטֵקְסְט וַעֲנוּ עַל הַשְאֵלוֹת . מוּזִיקָה בְּכָל מָקוֹם בְּעִיר הַבִּירָה שֶל פָּרַגְוַואי יֵש שְכוּנָה בְּשֵם קָטֵאוּרָה . הַחַיִים בַּשְכוּנָה לֹא קַלִים, כִּי הַרְבֵּה אֲנָשִים שָם עֲנִיִים מְאוֹד, וּלְהַרְבֵּה אֲנָשִים אֵין עֲבוֹדָה . בְּקָטֵאוּרָה יֵש מִזְבָּלָה, וְהַזֶבֶל מִכָּל הָעִיר מַגִיעַ לְשָם . הַרְבֵּה אֲנָשִים הוֹלְכִים כָּל יוֹם לַמִזְבָּלָה, וּמְחַפְּשִׂים שָם דְבָרִים שֶהֵם יְכוֹלִים לְהִשְׁתַמֵש בָּהֶם אוֹ לִמְכּוֹר אוֹתָם . פַאבְּיוֹ צָ'אבֶס הָיָה מְנַהֵל בַּמִזְבָּלָה, שֶאָהַב מְאוֹד מוּזִיקָה . הוּא רָאָה שֶלַמִזְבָּלָה מַגִיעִים הַרְבֵּה יְלָדִים, וְהֶחְלִיט לְלַמֵד אוֹתָם לְנַגֵן . אֲבָל כְּלֵי נְגִינָה הֵם יְקָרִים, וְלַמִשְפָּחוֹת בְּקָטֵאוּרָה לֹא הָיָה כֶּסֶף . צָ'אבֶס בִּיקֵש מִכַּמָה אֲנָשִים בַּשְכוּנָה לַעֲזוֹר לוֹ . בְּיַחַד הֵם מָצְאוּ דְבָרִים יְשָנִים בַּמִזְבָּלָה, וְהִתְחִילוּ לְהָכִין מֵהֶם כְּלֵי נְגִינָה לַיְלָדִים . הֵם לָקְחוּ בַּקְבּוּקִים יְשָנִים, חֲלָקִים שֶל רָהִיטִים, אַרְגָזִים, מַפְתְחוֹת, סִירִים וְעוֹד, וּלְאַט לְאַט לָמְדוּ אֵיךְ לְהָכִין מֵהֶם כְּלֵי נְגִינָה . הֵם הִצְלִיחוּ לִבְנוֹת כֵּלִים כְּמוֹ כִּינוֹר, צֶ'לוֹ, חָלִיל, חֲצוֹצְרָה וְתוּפִּים - כְּלֵי נְגִינָה שֶׁל תִזְמוֹרֶת . מִזְבָּלָה مزبلة זֶבֶל قمامة מִשְתַמֵש / לְהִשְתַמֵש يستخدم עַל אֵיזֶה מָקוֹם בָּעוֹלָם מְסוּפָּר בַּטֵקְסְט ? מִזְבָּלָה הִיא מָקוֹם שֶיֵש בּוֹ הַרְבֵּה ( 5 ) ( 10 ) פעילות 13 בטקסט מופיעה המילה זבל ולא אשפה, כדי שהתלמידים יוכלו למצוא את הקשר בין מזבלה ל זבל ( אותה משפחת מילים, תופעה דומה לערבית ) . גם הטקסט הזה הוא טקסט מידע . אמנם יש בו סיפור כלשהו ( בניית כלי נגינה לתזמורת של ילדים בפרגוואי ) , אך זה סיפור על מקרה אמיתי שקרה והוא מובא כמידע . בטקסט כתוב שם העיר – קָטֵאוּרָה, שנמצאת במדינה פרגוואי בדרום אמריקה . כדאי להראות לתלמידים את המדינה פרגוואי במפה . בתשובה לשאלה : על איזה מקום בעולם מסופר בטקסט ? כדאי לעודד את התלמידים לכתוב את המידע המלא על המקום . הטקסט מחייב פעילות מקדימה שכוללת הקניה וחזרה של אוצר המלים בצורה טובה . אפשר להציג את המלים בכרטיסיות, דף עבודה או על הלוח, והתלמידים יתבקשו לקרוא את המילים ולהיזכר בפירוש . לאחר קריאת הטקסט אפשר לשאול שאלות ברמת איתור פרטים כמו : מה יודעים מהטקסט על השכונה קטאורה ? למה הרבה אנשים הולכים כל יום למזבלה של השכונה ? מי זה צ'אבס ? למה המשפחות בשכונה לא יכלו לקנות כלי נגינה ? ועוד . 123

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר