עמוד:81

81 מָ ה הַ הֶ בְ דֵ ל ? ד וֹ מִ ים וְ גַ ם ש וֹ נִ ים יְ לָ דִ ים בָּ ע וֹ לָ ם הַ מַ יִ ם בָּ ע וֹ לָ ם 26 . בְּיִשְׂרָאֵל הַשָעָה עֶשֶׂר בַּבּוֹקֶר וְהָעוֹנָה חוֹרֶף . בְּאוֹסְטְרַלְיָה הַכּוֹל הָפוּךְ מִיִשְׂרָאֵל : כְּשֶ בְּיִשְׂרָאֵל חוֹרֶף, בְּאוֹסְטְרַלְיָה . כְּשֶ בְּיִשְׂרָאֵל , בְּאוֹסְטְרַלְיָה עֶרֶב . בְּאוֹסְטְרַלְיָה הַיְלָדִים בַּחוֹפֶש הַגָדוֹל כְּשֶ בְּיִשְׂרָאֵל הַיְלָדִים . 27 . הַתְאִימוּ בֵּין הַהַתְחָלָה שֶל כָּל מִשְפָּט לַסוֹף שֶלוֹ . لائموا بين بداية ونهاية كلّ جملة . א . כְּשֶמַתְחִיל הַחוֹפֶש הַגָדוֹל, ב . כְּשֶהַשֶמֶש שוֹקַעַת, ג . כְּשֶקְבוּצָה אַחַת שֶל פִּינְגְוִוינִים נֶעֱלֶמֶת בַּחוֹל, ד . כְּשֶהָאֲנָשִים רוֹאִים אֶת הַפִּינְגְוִוינִים, בַּטֵקְסְט כָּתוּב : כַּאֲשֶר הַשֶמֶש שוֹקַעַת, הַפִּינְגְוִוינִים יוֹצְאִים מִתוֹךְ הַיָם . . . כְּשֶ הַקְבוּצָה הַזאֹת נֶעֱלֶמֶת בַּחוֹל, עוֹלָה קְבוּצָה אַחֶרֶת . الرابط כַּאֲשֶר يربط بين جملتين برابط زمنيّ . כַּאֲשֶר אֲנִי עָיֵיף, אֲנִי הוֹלֵךְ לִישוֹן . في اللغة المحكيّة من المتعارف عليه استخدام الاختصار כְּשֶ . . . بدلاً من الكلمة כַּאֲשֶר . כְּשֶ . . . او כַּאֲשֶר يمكنهما أن تَرِدا في بداية الجملة أو وسطها . כְּשֶ הָלַכְתִי לַחֲנוּת, פָּגַשְתִי אֶת רִימַאס . פָּגַשְתִי אֶת רִימַאס כְּשֶ הָלַכְתִי לַחֲנוּת . כַּאֲשֶר ; כְּשֶ . . . • קְבוּצָה אַחֶרֶת עוֹלָה מֵהַיָם . • הֵם שְׂמֵחִים וּמְצַלְמִים תְמוּנוֹת . • הַפִּינְגְוִוינִים יוֹצְאִים מִתוֹךְ הַיָם . • אֵמִילִי הוֹלֶכֶת לַיָם . פינת הלשון המילה כאשר היא מילת קישור שמתארת זמן ומחברת בין שני משפטים . בעברית המדוברת ( בעל פה ובכתב ) משתמשים בעיקר בקיצור של המילה : כְּשֶ . . . ( שנצמדת למילה שאחריה ) . מילת הקישור הזאת יכולה לבוא בהתחלת המשפט הראשון ( למשל : כשאני מדברת, אתם מקשיבים ) , או בהתחלת המשפט השני ( למשל, ראיתי אותה כשהייתי בקניון ) . המשפטים המחוברים באמצעות מילת החיבור הזאת יכולים להיות משפטים פועליים ( שיש בהם פועל בעבר, בהווה או בעתיד ) או משפטים שמניים ( למשל : כשבישראל קיץ, באוסטרליה חורף ) . כדאי להסביר לתלמידים ש כאשר ו כש . . . הן למעשה אותה מילה – כאשר עומדת בפני עצמה, ואילו כש . . . מתחברת למילה שאחריה . פעילות 26 למשפט האחרון יש כמה אפשרויות להשלמה : . . . כשבישראל הילדים לומדים או כשבישראל הילדים בבית הספר . זה המשפט היחיד בתרגיל שה"כש . . . " מופיע בחלק השני שלו . אפשר גם להפוך את הסדר ולהגיד כך : כשבישראל הילדים הולכים לבית הספר, באוסטרליה הילדים בחופש הגדול . כדאי להגיד לתלמידים ששתי הצורות קבילות ונכונות בעברית . פעילות 27 החיבור בין המשפטים נשען על הטקסט בעמוד הקודם . אחרי שהתלמידים חיברו בין המשפטים כדאי לבקש מהם לקרוא אותם בקול ולבקש משאר התלמידים לאשר את החיבור . אחר כך אפשר לתת לתלמידים התחלה של משפט עם "כְּשֶ . . . " ולבקש מהם להמשיך אותו לפי הבנתם . למשל : כשאתם באים לבית הספר, . . . , כשאני שואלת שאלה, . . . וכו' . 81

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר