עמוד:57

מָ ה הַ הֶ בְ דֵ ל ? ד וֹ מִ ים וְ גַ ם ש וֹ נִ ים יְ לָ דִ ים בָּ ע וֹ לָ ם הַ מַ יִ ם בָּ ע וֹ לָ ם 57 הַגֶשֶם יָרַד וְיָרַד כָּל הַלַיְלָה בְּלִי הַפְסָקָה . בַּבּוֹקֶר יָצְאוּ אַנְטוֹן וְסוּזָן לֶחָצֵר, וְשָם חִיכְּתָה לָהֶם הַפְתָעָה : עַל יַד הַבַּיִת שֶלָהֶם עָמְדָה עֲגָלָה עִם שְנֵי סוּסִים, וְעַל הָעֲגָלָה הָיוּ אַרְגָזִים גְדוֹלִים . בָּאַרְגָזִים הָיוּ הַרְבֵּה כֶּסֶף וְזָהָב, וְעַל אַרְגָז אֶחָד הָיָה פֶּתֶק : אֶנְרִי רָאָה אֶת הָעֲגָלָה וְהַסוּסִים בֶּחָצֵר שֶל אַנְטוֹן וְסוּזָן . הֵם סִיפְּרוּ לוֹ אֶת הַסִיפּוּר עַל הַמַתָנוֹת שֶל הַמֶלֶךְ . אֶנְרִי אָמַר : "הָאִיש הַמִסְכֵּן הַזֶה הָיָה הַמֶלֶךְ ? לֹא יָדַעְתִי ! לָמָה הוּא לֹא אָמַר לִי ? " אַנְטוֹן חִייֵךְ : "אוּלַי הוּא רָצָה לִרְאוֹת אֵיךְ אַתָה מִתְנַהֵג לַאֲנָשִׁים רְגִילִים . . . " אַרְגָזִים صناديق זָהָב ذهب פֶּתֶק قُصاصة ورق מִתְנַהֵג / לְהִתְנַהֵג يتصرّف "אַנְטוֹן וְסוּזָן הַיְקָרִים, אֶתְמוֹל בַּלַיְלָה בָּאתִי לַבַּיִת שֶלָכֶם . לֹא הִיכַּרְתֶם אוֹתִי, אֲבָל עֲזַרְתֶם לִי כְּמוֹ לְאָח אוֹ לְחָבֵר . אֶתְמוֹל לֹא אָמַרְתִי לָכֶם מִי אֲנִי, אֲבָל עַכְשָיו אֲנִי רוֹצֶה לְסַפֵּר לָכֶם : אֲנִי הַמֶלֶךְ שֶלָכֶם . אַתֶם אֲנָשִים טוֹבִים, וַאֲנִי רוֹצֶה לָתֵת לָכֶם מַתָנָה : הַסוּסִים וְהָעֲגָלָה וְכָל מָה שֶיֵש בָּאַרְגָזִים - שֶלָכֶם ! " ( 20 ) ( 25 ) זמן משחק, דיבור ועוד בסיפור יש 3 דיאלוגים : בשורות 8 - 12 אנרי והאיש מדברים, בשורות 15 - 17 אנטון והאיש מדברים, ובשורות 25 - 27 אנרי ואנטון מדברים . הצעה לקריאת השיחות בזוגות : התלמידים בכל זוג יבחרו שיחה אחת, יקראו אותה בתפקידים ויתאמנו להציג אותה בפני הכיתה . כדאי להציע לתלמידים להוסיף גם משפטים משלהם על פי הסיטואציות המתוארות בסיפור . חשוב להדגיש בפני התלמידים שיתאמנו בקריאה רהוטה של השיחות ובאינטונציה מתאימה ( רוגז בדבריו של אנרי, תחנונים בדבריו של האיש, נדיבות בדבריו של אנטון וכו' ) . לאחר מכן זוגות של תלמידים יציגו את השיחה שלהם והתלמידים האחרים יאמרו מי הדוברים בשיחה . בסיפורי עם בדרך כלל הדמויות הן בעלות תכונות מובהקות וסטריאוטיפיות : העשיר מוצג כאדם רע, שאינו אוהב לעזור, העני חייכן, טוב לב ואוהב לעזור . בסיפורים רבים העני יוצא נשכר ממעשיו הטובים ואילו העשיר והרע נענש . בסיפור הזה בסוף ניתנת לעשיר ההזדמנות לשנות את דרכיו לטובה, ולא ברור אם הוא הסיק את המסקנות או לא . בהמשך יש פעילות שמתייחסת לרעיון הזה . 57

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר