עמוד:33

33 מָ ה מְ ש וּ תָ ף ? אֵ י ךְ הָ יָה בַּ ח וֹ פֶ ש ? חֲ בֵ ר וֹ ת וַ חֲ בֵ רִ ים מַ סָ ע וֹ ת בַּ סְ פָ רִ י ם עָנָָף غصن צָרִיךְ يجب عليك הֶחְזִיק / לְהַחְזִיק أمسك סָגַר / לִסְגוֹר أغلق נִרְאָה بدا מַזָל حظّ יוֹם אֶחָד אָמְרוּ הָאֲוָוזִים לַצָב : "חָשַבְנוּ אֵיךְ לַעֲזוֹר לְךָ, וְיֵש לָנוּ רַעְיוֹן . " "בֶּאֱמֶת ? " הִתְרַגֵש הַצָב, "מָה הָרַעְיוֹן ? " "הֵבֵאנוּ עָנָף שֶל עֵץ," אָמְרוּ הָאֲוָוזִים . "אַתָה רוֹאֶה אוֹתוֹ ? " "כֵּן," אָמַר הַצָב . "אַתָה צָרִיךְ לְהַחְזִיק אֶת הֶעָנָף בַּפֶּה שֶלְךָ וְלִסְגוֹר אֶת הַפֶּה חָזָק ! " "הֵבַנְתִי אֶתְכֶם ! " אָמַר הַצָב . הֶעָנָף הָיָה אָרוֹךְ, קַל וְחָזָק . הַצָב הֶחְזִיק אוֹתוֹ בַּפֶּה וְסָגַר אֶת הַפֶּה חָזָק-חָזָק . הָאֲוָוזִים תָפְסוּ אֶת הֶעָנָף, וְעָפוּ לְמַעְלָה-לְמַעְלָה עִם הַצָב . הַצָב הִסְתַכֵּל מִלְמַעְלָה עַל הָאֲדָמָה, עַל הַיַעַר, עַל הַיָם . הוּא רָאָה כְּפָרִים וְעָרִים, בָּתִים וּכְבִישִים - הַכּוֹל נִרְאָה לוֹ קָטָן כָּל כָּךְ . "זֶה הַיוֹם הֲכִי טוֹב בַּחַיִים שֶלִי," חָשַב הַצָב . הוּא פָּתַח אֶת הַפֶּה שֶלוֹ וְצָעַק : "אֲנִי עָף ! אֲנִי עָף ! ! ! ! " אֲבָל כְּשֶהַצָב פָּתַח אֶת הַפֶּה, הוּא כְּבָר לֹא הֶחְזִיק אֶת הֶעָנָף, וְאָז הוּא נָפַל . . . . . . וְנָפַל . . . וְנָפַל . . . וְנָפַל . . . עַד לְמַטָה . . . עַד לָאֲדָמָה . אֵיזֶה מַזָל שֶלֹא קָרָה לוֹ כְּלוּם ! סיפור עם הודי, מסיפורי פצ'טנטרה . ( 15 ) ( 20 ) ( 20 ) אוצר מילים חשוב להקנות את אוצר המילים ולתרגל אותן לפני שניגשים לקריאת הטקסט . גישה זו מאפשרת קריאה רצופה של הטקסט והבנתו . הצעות להקניית המילים למעלה , למטה , לסגור : להקניית המשמעות של המילים אפשר להרים את הידיים למעלה ולהוריד אותן למטה, וכן לפתוח ולסגור את הדלת של הכיתה . כדי לתרגל את המילים אפשר לשחק במשחק "המלך אמר" : מתנדב מכריז על הפעולות שהתלמידים צריכים לבצע . אם הוא אומר "המלך אמר" מבצעים את הפעולה, אם הוא אומר את הפעולה בלי "המלך אמר" לא מבצעים, ורואים מי התבלבל . דוגמאות : המלך אמר ידיים למעלה / ידיים למטה / ראש למעלה / ראש למטה / לסגור את היד / לסגור את הספר, קלמר למעלה, מחברת למטה וכן הלאה . 33

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר