עמוד:15

פינת הלשון מחלקים לתלמידים פתקים דביקים . התלמידים כותבים על כל פתק את אחת המילים מפעילויות 12 ו - 13 . ( שחיתי, דיברתי, ישנתי, גרתי, למדת, רצית, שרת, שיחקת, ענתה, טסה, טיילה, ראתה ) . התלמידים מערבבים את הפתקים וממיינים אותם לקבוצות לפי שמות הגוף : אתה / את / אני / הוא / היא . התלמידים מדביקים את הפתקים ( על הרצפה או על קיר, בהתאמה לגוף, דוגמה : היא - ענתה, טסה, טיילה, ראתה . מָ ה מְ ש וּ תָ ף ? אֵ י ךְ הָ יָה בַּ ח וֹ פֶ ש ? חֲ בֵ ר וֹ ת וַ חֲ בֵ רִ ים מַ סָ ע וֹ ת בַּ סְ פָ רִ י ם 15 12 . הַפְּעָלִים בַּטַבְלָה מְסוּדָרִים בִּקְבוּצוֹת . הַעֲתִיקוּ אֶת הַטַבְלָה לַמַחְבֶּרֶת וְכִתְבוּ כָּל פּוֹעַל בַּמָקוֹם הַמַתְאִים . الأفعال في الجدول مُرتّبة في مجموعات . انسخوا الجدول إلى دفاتركم، ثمّ اكتبوا كلّ فعل في المكان المناسب . יָשַבָ ַ דִיבֵּרִ ֵ רָצָהָ ָ טָסָ הַפְּעָלִים : אָמַר, שָר, שָׂחָה, שָאַל, שִׂיחֵק, קָם, נָפַל, טִייֵל, עָנָה, צָחַק, בָּא, רָאָה, לִימֵד, גָר, קָנָה, נִיגֵן 13 . מָה מְשוּתָף לַפְּעָלִים הַבָּאִים ? א . שָׂחִיתִי, דִיבַּרְתִי, יָשַנְתִי, גַרְתִי כָּל הַפְּעָלִים מַתְאִימִים ל אַתָה / הוּא / אֲנִי ב . לָמַדְתָ, רָצִיתָ, שַרְתָ, שִׂיחַקְתָָ כָּל הַפְּעָלִים מַתְאִימִים ל אַתָה / אַתְ / הוּא ג . עָנְתָה, טָסָה, טִייְלָה, רָאֲתָה כָּל הַפְּעָלִים מַתְאִימִים ל אַתְ / הִיא / אֲנִי שָרעָנָהשִׂיחֵקאָמַר פעילות 12 בשנים הראשונות של לימוד העברית בבית הספר היסודי, התלמידים נחשפים לפעלים רבים ולנטייה שלהם . הפעלים נבחרים לפי השכיחות שלהם בשפה, במטרה שישמשו את התלמידים לצורך הבעה בעל פה ובכתב, ולא נלמדים על פי הבניינים בשפה העברית . את מערכת הבניינים התלמידים יכירו בשנות הלימוד הבאות, בחטיבת הביניים . עם זאת, כבר בשלב הזה כדאי להראות לתלמידים שהפעלים בעברית מסודרים בקבוצות, בדומה לפעלים בערבית . זו המטרה של פעילות 12 . הקבוצות של הפעלים מוצגות על פי התבנית החוזרת שלהם . אין צורך לומר את שמות הבניינים או הגזרות בשלב הזה . בהמשך, כשהתלמידים ייחשפו ליותר ויותר פעלים, אפשר יהיה להראות להם את הקשר בין הפעלים החדשים לפעלים המוכרים . למשל, כשבהמשך יילמד הפועל "מבקר" אפשר יהיה להראות שהוא מתנהג כמו הפועל "מְנַגֵן" או "מְשַׂחֵק" . פעילות 13 אם התלמידים מתקשים לזהות את הגוף המתאים לפעלים, כדאי להפנות אותם לסיומות של הפעלים, שירמזו להם על הגופים . לאחר ביצוע הפעילות, אפשר לבקש מהתלמידים להמיר את הפעלים לגופים אחרים . למשל, בשורה הראשונה להגיד את כל הפעלים ב"אתה" או ב"הוא" וכך ביתר השורות . 15

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר