|
עמוד:52
דיון וניתוח של עבודות אמנות – זיהוי ההקשר של העבודה והמשמעות שאולי טמון בה , השוואה , פרשנות וביקורת , בניית טיעון והנמקה . הבעת דעה , תחושות ורגשות – מה העבודה " עושה" לי , מהן ההעדפות שלי , באילו אמצעים העבודה " פועלת" עלי , פיתוח של הרגישות האסתטית והמודעות להשפעה של מדיה חזותית . שימוש בכישורי הבעה בעל פה ובכתב , ביטוי של חוויה " כדי לשתף ולעניין אחרים , באופן שניתן לעקוב אחר השתלשלות העניינים ותוך הדגשת נקודת המבט האישית" ( על פי הישג נדרש ( 1 התייחסות לטקסט – כיצד התמונה מתחברת לטקסט , מה היא תורמת לו , איך ניתן להמיר טקסט מילולי לחזותי ולהיפך , ואילו תכונות ייחודיות יש לכל אמצעי ביטוי . דוגמאות לשילוב אמנות בספר מילה טובה מאוד לכיתה ה : אמנות כחלק דומיננטי מהטקסט , שמקבלת התייחסות וקישור לנושאי הפרק : הפרק " ביקור במוזיאון" ( כרך ( 2 עוסק כולו באמנות : התלמידים פוגשים את יצירתו של ואן גוך , מכירים מעט מתולדות חייו , נחשפים למושגי יסוד באמנות כמו למשל צבעי יסוד , אימפרסיוניזם , דיוקן , ומתנסים בגלגל הצבעים . בפרק יכולים התלמידים לבקר במוזיאון ואן גוך הווירטואלי , לשוטט בין כתליו על גבי מסך המחשב , ואף לאצור תערוכה משלהם . בפרק " נורית זרחי - ייחודה של יוצרת" ( כרך ( 2 התלמידים מתבקשים לבחור ציור שיתאים לשיר , מתוך שלושה ציורי סוסים . הציורים מגוונים - ציורו של פרנץ מארק הגרמני מתחילת המאה ה- 20 ( שידוע במסריו האפוקליפטים ) ניצב ליד ציור של קארן בזידנהוט הדרום– אפריקנית , ציירת עכשווית שציוריה הפרימיטיביים בגווני האדמה נושאים ניחוח של חופש והרפתקה , ולידם ציור של לין קרייג משנת . 2014 כך נפתח חלון לעולם רחב של עבודות אמנות . בפעילות מתבקשים הילדים להתבונן בציורים ולבחור אחד מהם שיתאים לשיר , וכן להסביר את בחירתם . כאן ניתנת לילדים אפשרות לחבר בין שיר לתמונה , מתוך טעמם האישי , ולנסות לתת מילים לתפיסה המופשטת של רוח השיר ורוח הציור . הפרק " הצלת נפשות " ( כרך ( 2 נפתח בקריקטורה , שמטרתה לגרות את הסקרנות ולהציג את נושא הפרק . ניתן לעסוק במאפיינים והמטרות של קריקטורות כמדיה חזותית . בפרק " זוכרים את רבין" ( כרך ( 1 נמצאות פעילויות אחדות של ניתוח והבנה של כרזות ואף הזמנה לתלמידים ליצור כרזה משלהם . העיסוק בכרזה רואה אותה כטקסט חזותי בעל שפה שכדאי להתנסות ולשלוט בה . בנוסף , מופיעים בפרקים צילומים וציורים כהמחשה והעשרה לטקסט . לדוגמה : צילום אריחי קרמיקה משנות ה-20 של המאה , ה-20 בפרק " כיסופים לארץ ישראל , " או חרס מעוטר מתקופת המשנה המופיע בפרק על " וחג שבועות תעשה לך . " בין התמונות המלוות את הטקסטים בספר יש יצירות אמנות ישראלית מתקופות וסגנונות שונים , כמו למשל : 104 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות מורים ( התשס . ( "ג הישגים נדרשים בחינוך הלשוני . תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי ( עמודים . ( 95-81 ירושלים . עמוד 82- . 83
|
|