|
עמוד:159
פעילות 11 הפרק עסק בתופעה הקשורה לתחום החינוך – תופעה המלמדת על כך שהזכות לחינוך , המוגדרת כחלק מזכויות האדם באו " ם , אינה מיושמת / מוגשמת / מופעלת / מוצאת אל הפועל בכל המדינות בעולם . במדינות שבהן הזכות לחינוך אינה מוצאת אל הפועל הילדים אינם לומדים ולכן אינם יודעים קרוא וכתוב . התופעה משפיעה על ילדים באופן מרחיק לכת – הם לא זוכים ללמוד ולהתפתח ובכך סיכוייהם להיות חלק מהחברה הנאורה ולהשפיע עליה פוחתים . סביר להניח , כי ילדים אלה יגדלו להיות מבוגרים אנאלפביתיים או בעלי השכלה נמוכה ביותר – דבר שישפיע על אפשרויות התעסוקה שלהם ולפיכך על מצבם הכלכלי . הסיבות המוזכרות בפרק לאי-קיומה של הזכות לחינוך : מלחמה , עבודת ילדים ( שנקשרת גם לעוני , ( והמרחק הרב בין בית הספר הקרוב לבין אזור המגורים . לעומת זאת , יוזמה אישית היא הסיבה לקיומה של הזכות לחינוך במקומות שבהם המדינה לא מקיימת אותה . התלמידים לומדים על התופעה בעזרת קטע מידע , כתבה מהעיתון , מפה ותמונות . כדאי לציין כי ילדים ומבוגרים קשורים לתופעה – המבוגרים דואגים / לא דואגים שהילדים ילמדו , והילדים זוכים / לא זוכים ליהנות מהזכות לחינוך כמו ילדים אחרים בעולם . הפרק " בנייני הפועל " ( עמוד 54 בספר הלימוד , כרך ( 2 על פרקי הלשון תוכלו לקרוא בחלק המד"ל הכללי , בעמוד . 21 תכונה מובהקת של העברית ( ושל הלשונות השמיות ) היא היכולת לגוון את משמעות הפועל על-ידי גיוון צורני של הפעלים : אם על-ידי תוספת עיצורים לשורש ( מוספיות הבניין ) ואם על-ידי הכפלת עיצורי השורש ( הבניינים הדגושים ) ועוד . גיוונים אלה יוצרים את הבניינים . מערכת בנייני הפועל שיטתית יותר ממערכת משקלי השם , הן בגלל המספר הקטן יותר של התבניות ( הבניינים ) והעקביות בדרכי הנטייה שלהן , והן בגלל ההוראות ( המשמעויות ) המובהקות יותר של רוב הבניינים .
|
|