עמוד:209

מפגשים עם ספר שלם : ספרי קריאה מתוך רשימת יצירות הספרות ( משה ( 2011 "ח " איזה מחנכים נפלאים היינו כשלא התאמצנו לחנך " ! עידוד חיבת קריאה " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב " , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה " . החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה " קריאה כחקר " את האופן שבו ספרים " מקשיבים" לנו , ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לקורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו . " במפגש עם הספר התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים את האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידיאלית , שבה מתנסים הקוראים בכול , מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה לבין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר יותר , בהבנת הנקרא , בהבעה בכתב ובעל-פה . זוהי מסקנתו של סטיבן קראשן מבכירי החוקרים בעולם בתחום הקשר שבין קריאה חופשית ( קריאה שילדים ובני נוער עושים להנאתם , מבחירתם החופשית ) לבין הישגים בלימודים . הוא כותב על כך בספרו " עוצמת הקריאה . " קריאה של יצירות ספרות משביחה גם את היכולת לפענח לשון פיגורטיבית ואת היכולת לעשות שימוש יצירתי בלשון . קשרים אלו עולה גם משורה של מחקרים ומבחנים בינלאומיים , ובראשם , מבחן " פיזה . " 130 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים . ( 2011 ) לשונית "יצירות ספרות" – " יצירות לכיתות "'' -ו ה' באתר משרד החינוך : http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot _ Limudim / Chinuch _ Leshoni / YezirutSa frutLhorhaa / E _ F . htm 131 פנק , 'ד . ( 1997 ) כמו רומן . הוצאת שוקן . עמוד . 17 132 האדון , 'מ . ( 2004 ) המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . כנרת , זמורה-ביתן , דביר – מוציאים לאור בע"מ . עמוד . 175 133 Rosenblatt , L . ( 1938 ) . Literature as exploration . New York : Century-Appleton . . Krashen . S , ( 2004 ) . The Power of Reading , Heinman , USA .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר