|
עמוד:97
הערות והצעות להוראת הפרק " פיתויים עזים – פעולות אסטרטגיות – התמימים נופלים בפח , " פרק שני מתוך "הרפתקאות של תום סויר " / מאת מרק טוויין , בתרגום שרון פרמינגר , 2008 פעילות 3 סעיף א – הכוונה היא להביא את התלמידים לכתיבה שאיננה " רזה : " הם יזהו שמות תואר ושמות עצם בטקסט וישתמשו בהם כדי לתאר את מאפייניו של בוקר השבת המתואר בתחילת הפרק . כל המילים מעידות על חי וּ ת ואופטימיות . סעיפים - ב–ג התיאור הבהיר והאופטימי של הבוקר הקיצי ואפשרויות הבילוי הנפלאות הטמונות בו עבור הכול מלבדו עומדים בניגוד מוחלט לתחושתו של תום באותו בוקר ומעצימים את מפח רוחו . פעילות 4 סעיף ב – המילים הכתובות שלא על פי הכתיב הנכון הן " יביא , " " יתחיל לקשקש , " " ליתעסק , " " תולשת לי ת'ראש , " " אני ייתן לך , " " אני יראה לך . " ייתכן שהתלמידים יציינו גם את הצירוף " זה גולה " המייצג אי-התאמה במין , את " וזה למה שהיא אמרה לי " המכוון ל- " ובגלל זה היא אמרה לי , " את " למי זה מזיז " שהוא ביטוי עגה או את " חרסינית " ו"בומבילה " שהם כינויים מקובלים בשפת ילדים לסוגי גולות . סעיף ג – השפה וסגנון הדיבור של תום הם אמצעי לבניית דמותו . סגנון הדיבור מעיד על כך שתום אינו מייחס חשיבות לסממנים חיצוניים ושלא אכפת לו מה חושבים עליו דודתו ומבוגרים אחרים . אפשר להסיק שתום מוכן לעשות הכול – גם להפר את מצוות דודתו , לדבר עליה בזלזול , לשקר ולהכניס אדם אחר לצרה ובלבד שיצליח להתחמק מהעונש שהוטל עליו . אפשר גם לשער , על-פי השפה שהוא משתמש בה , שסגנון הדיבור הזה אינו זר לו ושייתכן שיש לו גם ידידים המדברים כך , למורת רוחה של דודתו . המילים בכתיב הלא-תקין גם משקפות את ההגייה של ג'ים ואת השפה הנמוכה שבה הוא מדבר , וכך מלמדות את הקוראים על מוצאו ועל מעמדו הפשוט . ג'ים היה עבד בתקופה שבה היו השחורים בארצות הברית עבדים חסרי זכויות . הוא לא זכה לחינוך ולכן השפה שלו הייתה נמוכה . סעיפים ד , ה – הכינוי " היא" משמש את תום סויר במקום התואר " דודה . " בקריאה קולית , הגיית " היא" אמורה להבליט את הזלזול של תום בדודתו ואת מורת רוחו על העונש שהטילה עליו . פעילות 5 עיסוק בשדה סמנטי של מילים הקשורות בצבא . הצעה להרחבה – עיסוק בנקודת המפנה בסיפור כדאי להתבונן תחילה בניגוד המילולי בין " ייאוש קודר" לבין " השראה אדירה ונפלאה ממש" ( שורות
|
|