|
עמוד:94
כדאי מאוד לעבור בין הקבוצות ולראות מה התלמידים כותבים . ייתכן שאחדים מהם ירגישו שאין להם מה לומר – כלומר שאין להם ביקורת על המשפט שנבחר . במקרה כזה , כדאי לדובב אותם , לשאול אותם אם לדעתם המשפט הזה נכון תמיד , ולבקש מהם דוגמאות הפוכות ואולי אף לספק להם אותן . זאת מכיוון שדוגמה עשויה לסייע לשחרר את המחשבה כאשר יש קושי בהכללה או בניסוח מופשט . דוגמה לדף קבוצתי : אורי : " החזקים תמיד ינצחו בסוף" מיכל ( לשמאלו : ( אבל ... זה לא אומר שלא צריך להתנגד להם יוסי ( לשמאלה : ( אבל ... אף אחד לא יודע מה יקרה בעתיד ! לירון ( לשמאלו : ( אבל ... היו פעמים שחלשים ניצחו . למשל דוד ניצח את גולית ושוב אורי : אבל ... אולי הם פחות חזקים ממה שנראה ? כהעשרה , אפשר לעבוד באותו אופן על משל אחר של איזופוס , למשל " הצרצר והנמלה . " השיר " ברוש" / מאת אהוד מנור פעילות 2 על פי הצירופים המופיעים בשאלה , המשמעות של " איתן" קשורה לעוצמה , ליציבות ולתקיפות . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לעשות עם הילדים את המעבר מהצירוף אל הביאורים שמופיעים לצדם , למשל להסביר מהם " כוחות טבע" ( סערה , שיטפון , רעידת אדמה , ( להסביר את ההבדל בין נחל איתן לנחל אכזב ולומר שלמילה " איתן , " כמו למילים רבות אחרות , יש כמה משמעויות . פעילויות 5-6 הדבר שאהוד מנור מדבר עליו הוא חמקמק ואולי יהיה סתום עבור הילדים . השאלות מנסות לקרב אותם אל משמעות השיר : הכמיהה להיות איתן , יציב , ממורכז ועם זאת גמיש . הזית של איזופוס נשבר , אבל על הקנה היינו אומרים שהוא חסר חוט שדרה ... בכל מקרה , השניים נמדדים לפי חוסנם החיצוני . הברוש של אהוד מנור הוא בעל עוצמה פנימית , וזו אינה עומדת בסתירה לגמישות . לכן הוא אינו נשבר , ולכן הוא יכול להתכופף ולשוב להזדקף , להיות קנה ועץ זית בעת ובעונה אחת . ברובד הלשוני ההקבלה הברורה ביותר בין הברוש לדובר היא : " שניצב בתוך שדה מול פני השמש " ( הברוש ) – " שנשבר ולא יכול מול פני השמש " ( הדובר . ( הניגוד בין הברוש לדובר מודגש באמצעות הקבלה לשונית : בעוד הברוש מתואר כמי " שניצב בתוך שדה מול פני השמש , " הרי שהדובר מתואר כמי " שנשבר ולא יכול מול פני השמש . " מהמשפט " לו רק ניתן ואלמד את דרכו של עץ אחד" אפשר ללמוד על כך שהכותב מקנא בעץ ומתפעל ממנו וכמו כן חש צער כלפי עצמו – צער המעורר בו את הרצון ללמוד ולהשתנות .
|
|