עמוד:145

הפרק " דרבנים ולווייתנים" ( עמוד 33 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק הפרק עוסק בסכנת ההכחדה של דרבנים ולווייתנים . רכישת המיומנות הכרוכה בכתיבת סיכום חיונית לחיים בבית הספר ומחוצה לו : למידה לקראת בחינה , סיכום שיעור , הכנת עבודה , הוצאה של עיקרי הדברים ממאמר בעיתון או מהאינטרנט , ובשלב מאוחר יותר – סיכום הרצאות , סיכום דיון , סיכום ישיבה . הסיכום הוא פעולה מורכבת , ויש לה חשיבות רבה להתפתחותם של לומדים עצמאיים . טקסט עיוני מחולק בדרך כלל לפסקות , וכל פסקה ממוקדת בתת-נושא . בכל פסקה יש רעיון ומשפטים התומכים בתת-נושא . פעולת הסיכום כוללת הבנה מעמיקה של הטקסט הנקרא , וכתיבה בעקבותיו . היא כרוכה בבחירה , בקביעת היררכיות ובארגון רעיונות . בעת הסיכום על הכותבים לאתר את גרעיני הנושא בטקסט , לבחור ולדרג את המידע מבחינת נחיצותו או חשיבותו . בסיכום שהוא תמציתו של הטקסט המקורי , יש להבחין בין העיקרי למשני ולוותר על חזרות ועל דוגמאות . מטרות הפרק מטרות תוכן . 1 היכרות עם הנושא של הכחדת בעלי חיים ועם בעלי חיים הנמצאים בסכנה זו – דרבנים ולווייתנים . . 2 הגברת המודעות לערכי הטבע ולחשיבות השמירה עליהם . מטרות הבעה , הבנה ולשון כתיבת סיכום היא מיומנות חשובה שתלמידים רבים מתקשים לרכשה . זאת הסיבה לכך שנושא זה מופיע שלוש פעמים בספר הלימוד . הערות והצעות להוראת הפרק חלק ראשון – דרבנים בסכנת הכחדה לפרק שני חלקים . בחלק הראשון התלמידים קוראים את כתבת המידע " דרבנים בסכנת הכחדה . " הכתבה ברורה למדיי ועם זאת חשוב לוודא שכל התלמידים הבינו אותה . לשם כך עליהם לענות על כמה שאלות שעניינן התוכן והסוגה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר