עמוד:196

סעיף ד – " הרבה דברים אמרו , אלא שלשה דברים הללו אמרו [ הן ] שיש בהם קיום התורה" ( פירוש רבי עובדיה מברטנורא , אבות , א , א . ( שלוש תקנות אלו מחזקות שלושה יסודות חשובים המסייעים בקיום התורה ובהמשכת העברתה מדור לדור : . 1 המשפט – לדון דין צדק על-פי חוקי התורה . . 2 לימוד התורה – לאפשר לכל הרוצה בכך ללמוד תורה , וכך להפיץ את התורה בקרב קהלים רבים ככל האפשר ( ולא רק בקרב חכמים , עשירים או בעלי ייחוס , כפי שסברו חלק מהחכמים באותם הימים . ( . 3 שמירת מצוות התורה – קביעת תקנות שיסייעו בשמירת המצוות וההלכות . כפעילות סיכום אפשרית , ניתן לשוחח בכיתה על דברים נוספים העוברים מדור לדור : מסורת ומנהגים , ערכים , שירים , סיפורים , חפצים ואפילו מאכלים . אפשר להציע לתלמידים להיעזר בבני משפחתם ולכתוב על חפץ , ערך , מנהג או כל דבר אחר העובר במשפחתם מדור לדור . ניתן להיעזר בהנחיות האלה : תארו את החפץ . כיצד עבר מדור לדור ? מה הוא מסמל עבור בני משפחתכם ועבורכם ? מה אתם לומדים ממנו ? האם גם אתם תרצו להעביר אותו הלאה ? מדוע ? הפרק " ביקור במוזיאון " ( עמוד 130 בספר הלימוד , כרך ( 2 נושא הפרק ביקור במוזיאון ואן גוך הפרק יפגיש את התלמידים עם הצייר וינסנט ואן גוך , ויזמין אותם לאתר המציג תמונות רבות של האמן הדגול . התלמידים ילמדו איך לנווט באתר , ירכשו מושגים אחדים על ציור שיעזרו להם להתבונן בתמונות ולשוחח עליהן , ויאצרו ( יכינו ) תערוכת ציורים קטנה בליווי הסברים . " האמן מחויב לעצמו ולקהלו , ופועל כאדם המעצב את דעותיו והשקפת עולמו באופן העמוק והחופשי ביותר שאליו הוא יכול להגיע . המניע המגדיר אותו הוא הצורך לבטא את עולמו הפנימי ולהגיב על הנעשה סביבו , גם אם הדבר לא תמיד נעשה בשפה שאנו מסוגלים לפענח בקלות . שפה זו של האמנות מאפשרת את המבע האישי ואת המבט הביקורתי כלפי העולם שבתוכו אנו חיים . אמנות טובה שולחת אותנו למקומות שלא ידענו , התעלמנו מהם או הדחקנו אותם . האמן מנסח שוב ושוב ללא הרף את המציאות שמסביבו , ומזמין אותנו להצטרף אליו במסע של שאלה , חקירה , ביקורת ורפלקסיה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר