|
עמוד:86
סיפור העם " הסנדלר העני והמלך " התלמידים פוגשים סיפור עם , שבמרכזו עימות בין מלך כל-יכול לבין אזרח פשוט . הסיפור מבליט את הפערים בין המלך לסנדלר , את הכוחנות שבמלכות ואת חכמת החיים של האדם הפשוט . שמחת החיים של הסנדלר , פיקחותו ותושייתו הצילו את חייו ולימדו את המלך לקח חשוב . בין שאר הדברים , התלמידים יבינו את המסר של סיפור העם : לא רק שרוח האדם אינה כפופה לכוחנות , אלא שהאדם הבטוח בדרכו בזכות רוחו האיתנה יצליח בפיקחותו ובתושייתו להכניע את כוח הרשע . פעילות 2 בסיפור המשמר עברית עשירה ומגוונת , יש מילים לא מעטות שעלולות להקשות על התלמידים את ההבנה . התלמידים יתרגלו הבנת מילים וביטויים בהקשר . בעקבות הפעילות כדאי להזמין את הילדים לשתף את חבריהם בהשערותיהם ובנימוקיהם . כך יתאפשר לזוגות שבחרו באותן המילים בין היתר לחלוק את השערותיהם ולהשוות ביניהן . כדי לבסס את ההשערות , כדאי לבחון אותן בהקשר שבו הן נתונות , ולבדוק אם הן מתבארות במשפט הקודם או במשפט הבא , כפי שמודגם בשני המשפטים האלה מתוך הסיפור : " רק מבית אחד עלו קולות צחוק ורינה . " תמה המלך והחליט לבדוק מה מתרחש בבית ומהו קול-השמחה הזה . " כפי שניתן לראות , המילה " רינה" המופיעה במשפט הראשון מתבארת במשפט העוקב . פעילות 3 בשיחה כדאי להעלות את הפליאה , את הכעס ואת התסכול נוכח התנהגותו של המלך , הפולש לבתי אנשים ומתערב בחייהם עד כדי התעללות – מתוקף סמכותו כשליט יחיד . כדאי להפנות את התלמידים לסוף הסיפור , לסנדלר שהתעשר ולדרך שבה הוא ממשיך לחיות את חייו . פעילות 4 נראה שהמלך , המתואר בתחילת הסיפור כ"רשע וערמומי" רצה לבחון את יכולתו להשפיע על חיי נתיניו . הסנדלר השמח בחלקו גרם לו למורת רוח , והוא ניסה לקעקע את תפיסת עולמו , שהייתה זרה לו לחלוטין . פעילות 5 המשפט שאליו מתייחסת הפעילות הוא : " למה אחכה ליום חג ? כל הימים טובים הם . !" התלמידים יוכלו להביע דעה על השקפת החיים של הסנדלר . הוא אומנם חוגג מדי ערב וביתו מלא שמחה , אבל הוא אינו חוסך ליום צרה . התפיסה הזו היא תוצאה של תחושת ביטחון בכוחו , בתושייתו ובמזלו הטוב . כדאי לערוך דיון כיתתי בעקבות הפעילות ולהראות את שני הצדדים הנוגעים לתפיסתו של הסנדלר . זוהי הזדמנות לבקש מהתלמידים להביע את דעתם בהרחבה ולבסס אותה על נימוקים מפורטים .
|
|