|
עמוד:18
מראש . הצלחה במשימה של שיח סיפורי מחייבת לשים לב , בין היתר , ליצירת רצף באמצעות קישוריות של זמן ( בהתחלה .... אחר כך .... לבסוף וכדומה . ( לפיכך , בעת ביצוען של משימות הנוגעות לסוגות השונות , רצוי להצביע על הדגשים הרלוונטיים . בנוסף , לפני ביצוע המשימות הללו ( כמו למשל , דיווח על אירוע , השמעת סיפור , השתתפות בדיון וכדומה ) כדאי לבקש מהתלמידים לארגן את מחשבותיהם בנוגע למה שהם עומדים להגיד . אפשר להציע להם לכתוב לעצמם במחברת נקודות שיעזרו להם בזמן ביצוע המשימה . ההתארגנות חשובה גם לפני הצגת טיעון . אפשר להציע לתלמידים את הנקודות האלה : תוכן – מה אומרים ? האם הטיעון שלי מתייחס לנושא הנתון ? האם הנימוקים שלי הגיוניים ? האם הטיעון שלי משכנע ? מבנה האם יש לי נימוקים ואולי גם דוגמאות כדי לחזק את הטענה שלי ? האם יש לי מסקנה בסוף הטיעון ? לשון – איך אומרים ? האם אוצר המילים שלי עשיר ? האם הניסוח שלי כולל משפטים שלמים ? אין הכוונה כאן לקבע דברים , אלא לספק בסיס לשיח דבור מורחב בסוגה מסוימת . חשוב לשמור על מקומו של הסגנון האישי ועל היצירתיות . כשהילדים מביעים עמדה אישית על נושא או על סוגיה שהועלתה לדיון , כדאי להנחותם להשתמש במבנים כגון " אני מסכים כי " ... או " אני לא מסכימה עם יוסי , כי , " ... או " הדעה שלי אחרת " , " אני חושב ש . " ... מבנים כאלה מארגנים את החשיבה – תחילה קביעת העמדה ואחר-כך הנמקתה – ומונעים התפזרות לדיבור אסוציאטיבי . כשהילדים מספרים על חוויה אישית או על אירוע , כדאי להנחותם לספר על-פי רצף האירועים – לפתוח במה שהיה בהתחלה , להיצמד לסדר ההתרחשויות ולסיים בתיאור המצב בסוף ההתרחשות . כדאי להנחות אותם להפריד בין העובדות , כלומר ההתרחשויות , לבין הרגשות שליוו את האירוע מתחילתו ועד סופו . כדאי להנחות למבנה מארגן כגון " בהתחלה ... אחר כך ... ואז ... בסוף . " ... כמובן , לא תמיד אפשר לכבול את המבעים לדגמים המובנים , ולצד אלה רצוי להפנות את תשומת הלב של הילדים לאפשרות הלגיטימית לגמישות המבעים על-פי הנסיבות . כשהילדים שואלים שאלות על מידע ששמעו , בין אם זהו סיפור אישי ובין אם תוכן אחר , כדאי ללמדם לתכנן את השאלה , למקד אותה בפרט מסוים ולהתאים לה מילות שאלה הולמות . במבנה כמו " אני רוצה לשאול על ; ה------ למה / איפה / כמה / מי / איך" וכיו"ב . ( הצעות מעשיות נוספות בנושא עידוד השיח הדבור בכיתה ניתן למצוא במד"ל המצולם הצעות מעשיות לעידוד השיח הדבור בכיתה ( .
|
|