|
עמוד:182
אפשר לחשוב על זרם של יוצאים ובאים שמחליפים ביניהם שברי משפטים . אפשר לחשוב על מצב של חוסר ידע וחוסר ישע שבו יש אופטימיים יותר ופחות . וסביר שיהיו לתלמידים השערות נוספות . השיר נכלל בתקליטור : מהגרים , . 1986 מאחר שהשיר ארוך המורים יכולים להחליט אם לקרוא אותו ברצף או בחלקים . אפשר להאזין לשיר המולחן . מן הראוי לציין שאת השיר הלחין גדעון כפן ( ולא אלברשטיין עצמה . ( השיר מצוי ברשת בכמה ביצועים של חוה אלברשטיין . לנוחות הלימוד מוצע לחלקו לשלושה חלקים : בתים ו-2 1 ( עד " מי עבר ומי נשאר בשרליה , שרליה , ( " בתים , ו-4 3 בית . 5 אפשר לקרוא ולהאזין לכל חלק בנפרד ולעשות את הפעילויות הרלוונטיות לו ( לחלק ראשון – פעילויות , 2-4 לחלק השני – פעילויות , 5-6 לחלק השלישי פעילויות . ( 7-8 פעילויות 9-10 מתייחסות לכל השיר . פעילויות ו-3 2 כדאי לסייע לתלמידים בפעילויות אלה שנועדו לאפשר להם להבין את ההתרחשות בשיר . עולים מגיעים לארץ מאירופה לאחר מלחמת העולם השנייה . הם עייפים מכל מה שעבר עליהם ומתלאות הדרך ובמקום לפגוש ארץ שחשבו שהיא חמה , הם מגיעים לחורף סוער . המילים המעידות על האווירה בבית הראשון הן : " מקצה האור , " " עייפים , " " צעדים כבדים , " " לא היו כמו בהבטחות " ועוד . בבית זה ובשיר כולו אין צורך להתעכב על כל פרט ופרט . פעילות 5 חוה אלברשטיין כמעט ואינה מתייחסת לעצמה בשיר . לקראת סופו של הבית הראשון היא כותבת " אני" כשהיא מבדילה בינה לבין האחרים . היא מוצאת ייחוד בסיטואציה ולא רק סיבה לטרוניה . ניתן להפנות את תשומת לב התלמידים לכך שגם בבית הרביעי , בתיאור של דרך ההתאקלמות של אביה , אלברשטיין מאפשרת הצצה לחייה כשהיא אומרת " ובינתיים אבי קנה לו מצלמה . " ... פעילות 6 המטיילים יוצאים מהבית שהכול בו ארעי " ) מיטה מתקפלת , שולחן מתקפל ( " וממשיכים בשיטוט איטי המצביע על כך שהם יודעים שמצבם לא עומד להשתנות במהרה " ) אין מה למהר . ( " עם זאת , הטיול מאפשר להם לבדל את ערב שבת משאר ימי השבוע ( . בהמשך הבית ( מודגש באמצעות פעילות ( 7 מובלטת תחושה של אין מוצא , של קושי ושל קליטה שלא הסתיימה " ) התחלה שאין לה סוף . ( " מבחינת האמצעים הפואטיים יש כאן חזרה בשינויים קלים של הבית הראשון . פעילות 7 השימוש בהווה הופך את הקוראים לצופים בסרט המחכים לראות כיצד הוא יסתיים . מעורבותם במתרחש מתחזקת בדרך זו ומעלה בהם תחושות של מתח ופסימיות .
|
|