|
עמוד:43
פרק טז : מהפכת הדפוס פעילות מקדימה א . פירוש המושג " מהפכה" . הבירור יכול להיעשות בכמה דרכים : . 3 יש לבחון את ההגדרה המילונית של " מהפכה , " למשל : "שינוי יסודי באחד מתחומי הפעילות האנושית" ( י' שוויקה , רב מילים , המילון השלם . ( אחר כך לתת דוגמאות לכמה מהפכות או להציג שאלות . דוגמאות : האם אפשר לכנות את השינוי שחולל מוחמד מהפכה דתית ? מדוע כונתה המצאת הדפוס " מהפכה ? " וכן : האם הקמת מדינת ישראל חוללה מהפכה בתולדות עם ישראל ? . 4 התלמידים יתנו דוגמאות של מהפכות ששמעו עליהן או למדו עליהן ויסבירו מדו ע הן נחשבות מהפכות . לאחר מכן יש להגדיר איזה אירוע או תהליך עשוי להיחשב מהפכה ולהציג גם את ההגדרה המילונית של המילה מהפכה . › הצעה 3 מייצגת תהליך דדוקטיבי , והצעה – 4 תהליך אינדוקטיבי . ב . פירוש מושג מהפכת הדפוס : אפשר לפתוח בשאלה : נסו לדמיין את עולמו ללא המצאת הדפוס . אילו דברים יחסרו לכם ? נושא לדיון : מדוע המצאת הדפוס באירופה נחשבת למהפכה ? בתחילת הדיון יש לברר מה היו התהליכים והגורמים שהובילו למהפכת הדפוס . כדי להציג את המהפכה שיצרה המצאת הדפוס כדאי להיעזר במיפוי המציג את התמורות שהתחוללו בעקבות מהפכה זו .
|
|