קראו בכותר - מסלולים פלוס : 16 - מדריך למורה
79
   חלק מכמות באחוזים  תוכן העניינים  מבוא לפרק . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80  א . חזרה . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83  ב . מציאת הכמות החלקית . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86  ג . מציאת החלק . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100  ד . בעיות מסוגים שונים . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107  שוב חישוב – חיבור וחיסור – מספרים טבעיים ומספרים עשרוניים . . . . . . . . . . . . . . 118  דפי חזרה, דפי רב דף ועבודות מסכמות אפשר למצוא באוגדן למורה מסלולים פלוס לכיתה ו .  אביזרים לפרק דף מחיק : טבלת ״חלק מכמות״ – בסוף הספר לתלמיד 79 79
   מבוא לפרק  מבוא לפרק  על פי ההמלצה בתוכנית הלימודים, יש להקדיש כ- 15 שעות לנושא זה .  הנושא אחוזים נלמד לראשונה בכיתה ה . התלמידים הכירו את מושג האחוז כמאית מכמות  נתונה ולמדו לייצג אחוזים פשוטים ( לדוגמה : % 50 , % 25 , % 20 ) כשברים .  התלמידים הכירו ייצוגים שונים של האחוז וקישרו בין ציור, שבר ואחוז מתאימים .  לדוגמה :  %  25  25 1 = 100  4  בכיתה ה ההיכרות של התלמידים עם מושג האחוז הייתה ראשונית בלבד, ואילו בכיתה ו הם  מעמיקים את הידע בנושא ומשתמשים באחוזים לצורך תיאור של חלק מכמות במצבים מחיי  היום-יום ובבעיות מילוליות . לכן למעשה פרק זה הוא המשך ישיר של הפרק ״חלק מכמות  בשברים״, אך במקום לייצג את הכמות הכוללת כ- 1 , מייצגים אותה כ- % 100 , ובמקום לייצג  את החלק כשבר, מייצגים אותו באחוזים . אפשר לראות זאת בשימוש בפרק זה בטבלת ״חלק  מכמות״ – פעילות 14 ביחידה ״מציאת הכמות החלקית״ ( עמוד 152 בספר לתלמיד ) :  = 2 : 3 עם המורה  14 . שטחה של שכונת צפרירים הוא 20 דונם . לפי חוקי העירייה,  מותר לבנות רק על % 60 מהשטח . על כמה דונמים מותר לבנות ?  השלימו את המספרים הנתונים בבעיה במקומות המתאימים בטבלה .  השת מ ש נ ו ב ט בלה ד ו מ ה ב פ רק קו ד ם, אלא שב מ קום ל כ תוב את השלם  כ- 1 , א פ שר ל כ תוב אותו כ- % 100 , וב מ קום ל כ תוב את החלק כ שבר,  א פ שר ל כ תוב אותו באחו ז ים .  כמה ? איזה חלק ?  דונם % 100  כל השטח דונם השטח לבנייה 80 80